Tirsdag den 21. marts var det Holbæk Kommunes 6. klassers tur til at få glæde af danseforestillingen ”What do you think”. Forestillingen og danserne opfordrer teenagerne til at turde at lave og fremføre fællesaktiviteter.
180 teenagere fra 6. klasserne på skoleafdelingerne Svinninge, Tuse og Bjergmarken sad for en uge siden i stilhed og koncentration på Holbæk Teater. Her fik danserne dem til at grine og tie på de rigtige tidspunkter. Eleverne fik sig dermed en fælles oplevelse med situationer, som de fleste kender til fra hverdagen.
Andrea Anderson og Mathilde Elstorp fra 6. klasse på Holbæk By Skole, afdeling Bjergmarkskolen var inde at se forestillingen med et åbent sind.
”Vi blev rørt lidt på følelserne engang imellem”, fortalte de to piger, der selv har danset, da de var yngre.
”Vi vidste faktisk ikke, at vi skulle ind og se forestillingen før i går, så det var en meget god overraskelse. Vi sidder ret meget inde i klassen på en stol, så at lave nogle ting, hvor vi allesammen kommer uden for skolen, det er sjovt og hyggeligt”, fortalte Mathilde og Andrea smilende og fnisende.
Kultur danner sammenhold
Forestillingen er kreeret og fremført af otte unge amatørdansere fra Sjælland i samarbejde med den belgiske balletdanser og koreograf Hendrik Lebon. Danserne fortæller, at de opnår en fantastisk fællesskabsfølelse og fremfor alt stor tillid til hinanden ved de mange svære dansetrin, de fremfører.
Laura Algaard Engqvist og Clara Luna Nordahl Bang, der er dansere på forestillingen, fortalte efter stykket, at dans har hjulpet dem til at opbygge selvtillid og udtrykke følelser.
”Dans er den mest fantastisk form at formulere sig på. Det er meget frit, og man føler ikke rigtigt, at man kan gøre noget forkert, da man danser ud fra sine egne følelser, sagde Clara Luna.
Den nære fortælling
Forestillingen har til sinde at skabe fokus på den enkeltes fortælling og på fællesskabet mellem publikum og dansere.
”Titlen ”What do you think” handler om, hvad du tror, og kun hvad du tror. Der er ikke nogen, som synes, at forestillingen handler om præcis det samme – heller ikke os på scenen”, fortalte dansepigerne.
Både dansere og publikum er unge, og i forestillingen tilstræber danserne at få publikum til at mærke en samhørighed og fællesskab:
”Forestillingens største styrke er den intimitet, der er mellem os medvirkende og mellem os og publikum”, fremhæver de to dansere.
Holbæk Kommune tilbyder løbende skoleeleverne forskellige kulturelle oplevelser. I 2017 kan de blandt andet glæde sig til at se Holbæk Drama College med forestillingen Chlodnagade nr.33 for alle 7.klasserne på skolerne. Derudover teaterforestillinger fra professionelle Børneteater og musikalske oplevelser for alle børn igennem Levende Musik i Skolen.
Hvis de unge selv vil være skabende, så kan de bidrage til SKVULP ved at deltage i video-konkurrencen som udfordre Holbæks unge og sætter fokus på ungdomsliv og fællesskaber i lokalområdet og bydele i Holbæk Kommune.