Lokaltog A/S, der er Movias lokalebaneselskab, oplever stor søgning til uddannelsen som lokomotivfører. For få måneder siden startede 12 nye elever på skolebænken hos Lokaltog, og til efteråret tager selskabet imod yderligere fem nye elever.

– Vi har for nylig holdt informationsaften i forhold til det kommende efterårs-hold, og vi oplever en enorm interesse for vores uddannelse. Faktisk står vi i så privilegeret en situation, at vi har fem gange så mange kvalificerede ansøgere, end vi har behov for, så man kan roligt sige, at konkurrencen er hård blandt ansøgerne, fortæller Lars Wrist-Elkjær, der er administrerende direktør i Lokaltog A/S.

Og selvom selskabet altså må skuffe en del ansøgere, så har Lokaltog i de senere år uddannet mange nye lokomotivførere, som efterfølgende sørger for, at togpassagerer på alle Lokaltogs strækninger – fra Lollandsbanen i syd til Gribskovbanen i nord – kommer sikkert frem. I 2021 kunne 15 nyuddannede lokomotivførere således trække i uniformen, i år uddannes 17 lokomotivførere og også i 2023 er det forventningen, at Lokaltog skal ud og ansætte flere, nye grundelever til deres uddannelse.

– Det er jo egentlig meget simpelt. Uden lokomotivførere kører der ingen tog på skinnerne. Derfor er det afgørende, at alle jernbanevirksomheder i Danmark løbende uddanner nye lokomotivførere. Det er en vigtig opgave, som vi gerne tager vores del af ansvaret for, og som vi tager seriøst, forklarer Lars Wrist-Elkjær.

Drengedrøm gik i opfyldelse

En af de nye elever på Lokaltogs uddannelse som lokomotivfører er Kennie Andersen fra Faxe. For den 33-årige elektriker var det en gammel drengedrøm, der gik i opfyldelse, da han kort før jul fik besked om, at han var blevet optaget på uddannelsen.

– Jeg har udelukkende taget uddannelsen som elektriker, fordi den giver adgang til at blive lokomotivfører. Jeg har altid været fascineret af de store maskiner og af samspillet mellem teknik og systemer, der skal gå op i en højere enhed, for at få toget på skinner, fortæller Kennie Andersen, der for tiden er i skolepraktik.

Første gang han søgte ind på uddannelsen hos Lokaltog var i 2020, men dengang slap han ikke gennem nåleøjet. Det gjorde han til gengæld anden gang, og han har ikke fortrudt, at han søgte ind hos Lokaltog, selvom det ikke er det største togselskab herhjemme.

– Jeg kører på Østbanen under min uddannelse, så det er tæt på min bopæl, hvilket selvfølgelig er et stort plus. Men derudover synes jeg, der er gode forhold for de ansatte. Og så er det også et plus, at virksomheden trods alt ikke er større, end at ledelsen er synlig og faktisk kommer rundt og møder os ansatte i dagligdagen. Det sætter jeg personligt stor pris på, siger Kennie Andersen, der forventer omkring årsskiftet at kunne sætte sig i førerhuset som færdiguddannet lokomotivfører.

Erfarne folk på skolebænken

Kennie Andersen adskiller sig ikke væsentligt fra flertallet af eleverne på uddannelsen hos Lokaltog. De fleste er mænd mellem 30 og 50 år og kommer med en faglig baggrund.

– Der er ofte tale om elever, som enten har haft en gammel drøm om at blive lokomotivfører, eller også har de lyst til et karriereskift, hvilket vi er ret glade for, da det er meget motiverede elever, vi modtager. Vi kunne dog godt ønske, at der var flere kvinder og flere ikke-etniske danskere blandt ansøgerne. Hos Lokaltog bestræber vi os på at være en mangfoldig arbejdsplads, men lige på det her felt, må jeg erkende, at ansøgerfeltet fortsat er meget ensartet, siger Lokaltogs direktør, Lars Wrist-Elkjær.

I alt er der omkring 235 lokomotivførere ansat i Lokaltog, og der er konstant fokus på at gøre uddannelsen attraktiv og tiltrække nye elever til uddannelsen.

– Vi skal altid sørge for at have en “buffer” af lokomotivførere, hvis driften skal kunne køre planmæssigt. Ligesom i alle andre brancher bliver vores medarbejdere ind i mellem syge, de skal på lovpligtig efteruddannelse hvert 3. år og i forbindelse med indførslen af nyt signalsystem i Danmark har der været behov for ekstraordinær efteruddannelse. Det presser vores planlægning, og derfor er det tvingende nødvendigt for Lokaltog – og alle andre jernbaneselskaber for den sags skyld – at der løbende bliver uddannet nye. Og derfor lægger vi os også meget i selen for at skabe en god uddannelsesplads med gode forhold for vores elever, slutter Lars Wrist-Elkjær.

Fakta om uddannelsen som lokomotivfører hos Lokaltog

•    Uddannelsen varer cirka 10 måneder. •    Der veksles mellem perioder med teoretisk undervisning på skole og perioder med kørepraktik. •    Skoleopholdene foregår enten i Ballerup eller i Tønder. •    Perioder med kørepraktik foregår både hos Lokaltog og andre banevirksomheder. •    Eleverne får løn under uddannelsen.

Kan du blive lokomotivfører?

Drømmer du om et job som lokomotivfører, så er der en række krav, du skal kunne opfylde og sætte flueben ved, hvis drømmen skal gå i opfyldelse.

Du skal: •    Være over 21 år gammel og minimum 165 cm høj. •    Have et godt helbred. •    Have syn med normal farvesans. •    Have en helbredsgodkendelse fra Trafikstyrelsen. •    Have gennemført en HTX-uddannelse eller være faglært indenfor metal- eller el-fag. •    Have gyldigt kørekort til personbil. •    Være logisk og systematisk tænkende. •    Være i stand til at bevare roen – også i pressede situationer.

Foto: ABW