Når du skal starte din virksomhed, er det vigtigt, at du kommer godt fra start. Se her, hvordan du gør, og hvad du skal være særligt opmærksom på.

Kom godt fra start med din virksomhed. Foto: SDL

Drømmer du om at starte din egen virksomhed, er det vigtigt, at du har sat dig grundigt ind i tingene. Der er mange ting at holde styr på, og det kan være svært at finde rundt i de mange muligheder, du har.

Herunder får du indblik i, hvordan du starter din egen virksomhed, og hvad du skal være opmærksom på, så du undgår at komme galt afsted. Husk, at nedenstående oplysninger udelukkende er vejledende. Det er vigtigt, at du på egen hånd undersøger, hvad der gør sig gældende for din situation.

Valg af virksomhedsform
Det første, du skal tage stilling til, er, hvilken type virksomhed du vil stifte. Du har flere valgmuligheder, og det er vigtigt, at du vælger den rigtige. De virksomhedsformer, der er de mest typisk i Danmark, er følgende:

● PMV: Personligt ejet mindre virksomhed
● Enkeltmandsvirksomhed
● I/S: Interessentskab
● ApS: Anpartsselskab
● A/S: Aktieselskab

Der er fordele og ulemper ved alle ovenstående eksempler, og du bør undersøge grundigt, hvad der passer til den type virksomhed, du vil stifte. I mange tilfælde kan du sagtens starte med et PMV, enkeltmandsvirksomhed eller et I/S, som er nemme at stifte. Det kan du gøre online med dit NemID.

Vælger du et ApS eller A/S, er der højere krav. Der er blandt andet et krav om, at du skal indskyde henholdsvis 40.000 kr. og 400.000 kr., afhængigt af hvilken selskabsform du vælger.

Du bør som det første konsultere en advokat med speciale i virksomhedsstiftelse, hvis du ønsker at stifte en virksomhed med krav om et indskud. De vil kunne hjælpe dig med at træffe den rigtige beslutning.

Du kan eventuelt tage kontakt til Nemadvokat.dk, der kan hjælpe dig videre.

Læg en salgsstrategi
Når du vælger at starte selvstændig virksomhed, er det vigtigt, at du ved, hvordan du vil tjene penge. Du skal have en klar strategi for, hvordan du vil sælge den ydelse eller produkt, som du tilbyder. Her er mange muligheder, så start med at skrive alle sammen med.

Notér de fordele og ulemper, der er ved de forskellige salgs- og markedsføringsmuligheder, så du kan vælge dem, der passer bedst til din situation. I starten kan det være en fordel at vælge dem, der er billigst.

Det kan være gennem personlige relationer, telefonopkald eller opslag på sociale medier. Når du har tjent de første penge, og der begynder at komme overskud i regnskabet, kan du forsøge at markedsføre din virksomhed gennem betalt annoncering.

Det er en god idé at have en opsparing
Som selvstændig vil du ofte opleve, at der ikke er mange penge at gøre godt med i de første år. Det vil typisk være svært at trække en løn ud til dig selv, da der i langt de fleste tilfælde er udgifter forbundet med at drive virksomhed.

Derfor kan det være en god idé at spare penge op, før du kaster sig ud som selvstændig, så du har en garanti for at kunne klare dig rent økonomisk i den første tid. På den måde minimerer du risikoen for, at du bliver nødt til at dreje nøglen om.