Gjøl-lykketroldene har indsamlet over 2 millioner kroner til Kræftens Bekæmpelse, og velgørenhedskonceptet bliver nu eksporteret til andre lande.
Én gang om året kan vi på tv se det store indsamlingsshow Knæk Cancer. Men i det mere skjulte er der nogle små danske trolde, der hver dag året rundt knokler for at indsamle penge til Kræftens Bekæmpelse, og de har nu passeret den magiske grænse på 2 millioner kroner i samlet donation. Ikke nok med det. Nu vil de også til udlandet for at fortsætte arbejdet i den gode sags tjeneste.
Det handler om de små charmerende Gjøl-lykketrolde til boligudsmykning. For hvert solgt eksemplar doneres der mellem 20 og 50 kroner direkte og ubeskåret til Kræftens Bekæmpelse, og alle disse små bidrag er nu løbet op i en støtte i millionklassen.
Projektet hedder Lykketrold Fundraiser og skal gøre den lille folkekære Gjøl-trold til en symbolsk frontfigur i kampen mod kræft. En lang række af kendte danske kunstnere, designere og kendisser har bakket op, og de har hver især givet deres kreative bud på, hvordan Gjøl-trolden kan forvandles til en sjov og dekorativ fantasifigur. Blandt de kendte “trolde-kunstnere” kan nævnes Kristian Von Hornsleth, Timm Vladimir, Jason Watt, Claus Holm, Christian Bitz og Jonas Schmidt.
Baggrunden for hele projektet er, at Gjøl-troldens skaber, Thomas Dam, døde af kræft i 1989, og hans efterkommere har ønsket at støtte forskningen i kræft. Dam-familien har derfor indgået en aftale med firmaet bySommer i Nørresundby om at gennemføre dette støtteprojekt med nye kreative udtryk af Gjøl-trolden – uden at ændre det karakteristiske udseende Thomas Dam i sin tid gav Gjøl-trolden.
Ud i verden
Det er filmselskabet DreamWorks i USA, der i dag ejer rettighederne til Gjøl-troldene, og bySommer og Dam Things har licens til støtteprojektet og til at sælge lykketroldene i de skandinaviske lande. Denne licens udbygges nu til 111 nye lande i hele verden, og det betyder, at indsamlingskonceptet til kampen mod kræft også kan overføres til en række andre lande. I første omgang gælder det England, hvor der netop nu arbejdes med engelske kendisser og kunstnere, som skal byde ind med kreative fortolkninger af Gjøl-trolden. Der er også planlagt en tilhørende kunst-trolde-auktion i London i 2020, hvor overskuddet vil gå til en lokal organisation, der arbejder efter de samme principper og værdier som Kræftens Bekæmpelse. Der er tilsvarende planer for Frankrig, og flere lande vil senere komme til.
DreamWorks er blandt andet kendt for animationsfilmen Trolls fra 2016, der som navnet antyder handler om Gjøl-troldene. Til foråret kommer så efterfølgeren Trolls 2 World Tour, hvor internationale stjerner som Justin Timberlake, Mary J. Blige og Ozzy Osbourne lægger stemmer til figurerne. Filmen vil være en rejse gennem en række af verdens forskellige populære musikgenrer.
I Danmark kan Gjøl-lykketroldene købes i førende isenkram- og brugskunst-forretninger samt i interiør-butikker. Kollektionen af Kunst Lykketrolde består af over 20 forskellige figurer i op til tre størrelser, og de vejledende udsalgspriser ligger mellem 269,95 kroner og 699,95 kroner. Der kan læses mere om Gjøl-troldene og konceptet på www.classictroll.com