Nationalmuseet relancerer telefoncentralen med oplevelsen OMSTILLINGEN. Ringer du 4120 6010, vil omstillingsdamer og omstillingsmænd viderestille dig til spændende kapitler i danmarkshistorien, hvor alle har mulighed for at tale sammen i telefon. Der er også Søndagskaffe og Stjernestunder med kendte mennesker på programmet.
Tusindvis af danskere er stadig bundet mere eller mindre til deres hjem på grund af COVID-19. Mange har ikke mulighed for at mødes fysisk med andre mennesker og mangler derfor en mere personlig og nærværende kontakt. Det kalder på en omstilling.
Historier, både de personlige og de store nationale fortællinger, er det, der binder os sammen. Derfor får danskerne nu en direkte forbindelse til historien og til hinanden. Igennem OMSTILLINGEN bringer Nationalmuseet samtaler og danmarkshistorier ud til hele Danmark. Det sker gennem noget, vi alle har adgang til: Telefonen.
“Vi er som mennesker forbundet til hinanden gennem historier og fortællinger – og det har vi altid været. Vores fælles historie og egen historiefortælling definerer os. Vi møder hinanden dér. Midt i fortællingerne – i samtalen”, siger direktør for Nationalmuseet Rane Willerslev og fortsætter:
“Corona-krisen har desværre stadig sit grumme tag i manges hverdag – nogle mærker det mere end andre, og vi vil fra Nationalmuseets side bidrage til, at alle har mulighed for at være en del af de fællesskaber, som historier og samtaler giver. Derfor har vi lavet et telefonisk mødested for alle, hvor Danmarkshistorien, fællesskabet og museet kommer hjem i stuerne hos folk”, siger Rane Willerslev.
Fra i dag tager venlige omstillingsdamer og omstillingsmænd imod opkald fra danskerne i en omstillingscentral fra 1950’erne, der er reetableret på Nationalmuseet. Derfra vil alle dem, der ringer på 4120 6010, blive stillet videre til medrivende historier fra fortiden, erindringer fra kendte danskere eller få mulighed for at tale sammen med andre historieinteresserede – hjemme i egen stue.
Nationalmuseet arbejder sammen med Ældre Sagen om at nå så mange Corona-berørte danskere som muligt med indsatsen.
Sådan ringer du til historien
Når du ringer 4120 6010, får du fat i museets omstillingsdamer, som viderestiller dig til gode historier og samtaler.
1. Stjernestunder: Her har Søren Ryge, Bodil Jørgensen, Sussi & Leo, Marianne Jelved, Ulf pilgaard m.fl. indtalt en historie fra eget liv, som relaterer sig til vores fælles historie
Alle dage mellem kl. 12.00 og 17.00.
2. Historietimen: Indledes med et 30 min oplæg fra en af Nationalmuseets historiefortællere, som tager lytterne med tilbage til fortiden. F.eks. til Jelling på Gorm den Gamles og Harald Blåtands tid, eller til 2. Verdenskrig, hvor kong Christian 10. red gennem Københavns gader på sin yndlingshest Rolf. Efter oplægget kan lytterne på linjen stille spørgsmål og tale med hinanden.
Hverdage kl. 15.00.
3. Søndagskaffe: Drik kaffe med andre danskere, der også er nysgerrige på at udveksle minder og erindringer i et frit talerum.
Søndag kl. 12.00 til 17.00
4. Dagens Historie: Få historien om de første polarforskere eller modstandskampens helte. Nationalmuseet bugner af historier, så der er altid en ny interessant fortælling at dykke ned i.
Hverdage kl. 12.00 til 17.00
5. Uden for telefontid: Her får du også en god historie i øret. Det kan f.eks. være historier om dengang, Frederik 2. byggede Kronborg, eller dengang guldhornene dukkede op af den sønderjyske muld. Kort sagt historien bag de skatte, som er vidnesbyrd om vendepunkter i Danmarkshistorien.
Alle kan ringe til OMSTILLINGEN
Fra i dag og resten af året kan alle ringe til 4120 6010 og få en direkte forbindelse til historien og hinanden. Omstillingsdamer og omstillingsmænd besvarer opkald alle ugens dage fra kl 12 til 17. Dem der ringer uden for åbningstiden får Nationalmuseets direktør Rane Willerslevs stemme i øret, der stiller om til gode historier på linjen. Det koster almindelig telefontakst at ringe til OMSTILLINGEN.
OMSTILLINGEN åbner d. 24. juni og holder åbent hele 2020
Telefonens historie i Danmark
Telefonen kom til Danmark første gang i 1877, og i en række årtier var det kun få, der havde råd til telefon. I 1900 havde 25.000 danskere en telefon, og i 1950 var det 60.000. I en lang periode efter 2. verdenskrig var telefoner en efterspurgt vare, og 80.000 danskere stod på venteliste i op til syv år for at få en telefon. Men fra 1960’erne gik det stærkt, og i 1985 var 2,5 millioner danskere ejere af en telefon. I de første mange årtier efter telefonens opfindelse blev man mødt af en telefonistinde, når man løftede røret til øret. Det var den unge frøken, der forbandt samtaler mellem mennesker. Dengang var telefonistinderne unge damer fra bedre borgerlige hjem. De måtte ikke være gift, de skulle mindst være 161.5 cm høje for at kunne nå alle dele af panelet, og de måtte ikke tale dialekt. Telefonistinderne blev overvåget af en overordnet fra lytterbordet, som kontrollerede, at de talte pænt til abonnenterne. Først i 1920 opnåede de tjenestemandsansættelser og ret til at være gift. På de mindre landcentraler var kontrollen og kravene ikke så store, og her kunne telefonistinden ofte hjælpe den, der kaldte op, med at opspore den, man ville have fat på.