Odsherredsbanen skal renoveres og have udskiftet ca. 7.000 sveller, og derfor stopper Lokaltog helt eller delvis togdriften på banen fra 6. maj til 17. juni 2024. Odsherredsbanens kunder kan i stedet rejse med togbusser, som indsættes på strækningen, mens arbejdet står på.
Som en del af den normale vedligeholdelse af Odsherredsbanen, der i år kan fejre 125-års jubilæum, skal der om kort tid udskiftes cirka 7.000 af de sveller, der holder banens skinner. Udover nye sveller skal der udskiftes sporskifter på stationerne i Nykøbing Sjælland og Svinninge, ligesom der er overkørsler, der skal renoveres med nye overkørselsplader og asfalt.
“En stor vedligeholdelsesopgave som denne resulterer desværre i lidt ekstra besvær og længere rejsetid for vores kunder, da vi er nødt til at lukke hele eller dele af banen ned i en periode og erstatte tog med busser. Vi beklager selvfølgelig de gener, som kunderne vil opleve i den forbindelse og glæder os til at kunne genåbne for normal drift midt på sommeren”, siger Mie Rajcic, der er driftsdirektør i Lokaltog.
Hun forklarer, at der er mange kurver på Odsherredsbanen, og det er især på disse dele af banen, at de gamle træsveller nu er blevet så slidte, at udskiftning er nødvendigt.
Stålbro skal også udskiftes
For at genere togdriften mindst muligt har Lokaltog også planlagt udskiftning af stålbroen over kanalen Skjolds Løb nord for Hørve i løbet af den seks uger lange sporspærring. Den eksisterende bro er nedslidt og erstattes derfor af en betonbro.
“Når vi løser flere forskellige vedligeholdelsesopgaver på én gang, undgår vi at indstille driften af flere omgange, hvilket er til gavn for kunderne. Til gengæld kan banens naboer ind imellem opleve støj og kørsel med tunge maskiner i løbet af de seks uger. Det meste vil foregå i dagtimerne på hverdage, men det kan også blive nødvendigt med natarbejde en gang imellem, og vi beklager naturligvis de eventuelle gener, som naboerne i korte perioder kan komme til at opleve”, siger Mie Rajcic.
Kører fortsat til forlystelsespark
Som noget ganske særligt standser Odsherredsbanens tog hvert år fra 1. april til 31. oktober inde midt i forlystelsesparken Sommerland Sjælland, som har sin egen station.
“På den måde gør Lokaltog det hvert år nemt for gæsterne at komme på besøg i forlystelsesparken med kollektiv transport, og det gør vi selvfølgelig også i år, selvom banen skal renoveres. Så togbusserne kører naturligvis også til Sommerland Sjælland i de forårs- og sommeruger, hvor togdriften er indstillet”, slutter Mie Rajcic.
Sådan påvirker arbejdet togdriften
I løbet af de seks uger, hvor sporarbejdet står på, vil togdriften på Odsherredsbanen blive ændret på denne måde:
Perioden 6. maj til og med 18. maj – delvis spærring:
Der køres togbus mellem Hørve-Nykøbing Sj. og omvendt. Der køres efter samme plan som ved togdrift, det vil sige ½ times drift i dagtimerne. Togbusserne kører tidligere fra Nykøbing Sj., så der opnås korrespondance med toget i Hørve. På samme måde afventer togbussen toget fra Holbæk, så kunderne opnår korrespondance til togbussen.
Perioden 19. maj til og med 2. juni – total spærring:
Her spærres hele banen, og der køres togbus på hele strækningen efter samme plan som ved togdrift, det vil sige ½ times drift i dagtimerne.
Perioden 3. juni til og med 16. juni – delvis spærring:
Der køres togbus mellem Hørve-Nykøbing Sj. og omvendt. Der køres efter samme plan som ved togdrift, det vil sige ½ times drift i dagtimerne. Togbusserne kører tidligere fra Nykøbing Sj., så der opnås korrespondance med toget i Hørve. På samme måde afventer togbussen toget fra Holbæk, så kunderne opnår korrespondance til togbussen.
Togbussernes køreplaner kan ses på www.lokaltog.dk og på www.rejseplanen.dk, mens togdriften er reduceret eller indstillet.
Banens jubilæum vil blive fejret på et tidspunkt efter renoveringens afslutning.
Kort om Odsherredsbanen
• Etableret i 1899.
• Banen går fra Holbæk til Nykøbing Sjælland og er knap 50 kilometer lang.
• Toget standser ved 15 stationer.
• Transporterer omkring 1,2 millioner kunder om året.