Foreningen til Fremme af den Sjællandske Tværmotorvej og Region Sjælland har tirsdag d. 21. oktober sammen afholdt lancering på Christiansborg af en ny rapport og nye analyser om den sjællandske tværmotorvej og en ny retning for Sjællands infrastruktur.
Lanceringen samlede en bred kreds af folketingsmedlemmer valgt på Sjælland samt repræsentanter fra regionen, erhvervslivet og foreningen – med et fælles budskab: Det er tid til handling for en fuld, sammenhængende motorvej fra industriklyngen i nord omkring Kalundborg til Femern-forbindelsen i syd via Slagelse og Næstved. Arrangementet fandt sted i Proviantsalen på Christiansborg med formand for Folketingets Transportudvalg, Rasmus Horn Langhoff (S), som vært.
Klar besked fra Sjælland: Ingen fikumdik – det skal være en fuld motorvej
Den samfundsøkonomiske analyse fra Region Sjælland viser, at en sjællandsk tværmotorvej vil give et samfundsøkonomisk afkast på 3,5-3,6 pct. Normalt siger man at intern rente på over 3,2 pct. betyder en samfundsmæssig gevinst. Det betyder, at vi ikke har råd til at lade være med at bygge tværmotorvejen – som der blev sagt ved lanceringen.
Motorvejen vil – udover at give trafikanterne samlede gevinster for 10,1 mia. kr. – give borgere og virksomheder store fordele. Det vil betyde en kortere rejsetid for pendlere på op mod en halv time hver vej, og dermed bedre jobmuligheder og adgang til uddannelse. Tværmotorvejen vil dermed sikre mindre pres på dem der bor og arbejder i området og frigive tid til familieliv og fritid.
Til lanceringen i Proviantsalen, var der bred enighed blandt deltagerne om, at tværmotorvejen skal undersøges og fastholdes som en samlet motorvej uden fikumdik – der ikke skal være tale om en motortrafikvej eller delvise løsninger. En samlet motorvej er nødvendig for at sikre mobilitet, regional udvikling og erhvervslivets behov. Flere opfordrede til, at den aftalte forundersøgelse af en tværmotorvej over Rute 22 igangsættes snarest, så der er gjort klar til de næste faser i projektet ved udløbet af det nuværende infrastrukturforlig.
Debatten berørte også den igangværende høring om miljøkonsekvensvurderingen af motorvejen på Rute 54, hvor der blev understreget behovet for, at vejen bliver fuldt udbygget – også mellem Vester Egede og Rønnede – uden indskrænkninger i vejens bredde eller kapacitet.
Rapport og analyser viser klare gevinster
Foreningen præsenterede en ny rapport med cases fra borgere og virksomheder, der dagligt oplever konsekvenserne af manglende tværgående infrastruktur. Region Sjælland fremlagde to analyser: en samfundsøkonomisk og en borgernær. Alle tre dokumenterer viser betydelige gevinster ved en tværmotorvej.
“Vi har brug for en mere sammenhængende infrastruktur på Sjælland – ikke kun for pendlerne, men også for erhvervslivet og den regionale udvikling. Rapporten viser, at en tværmotorvej ikke bare er ønskelig, men nødvendig,” siger Jens-Ole Larsen, formand for Foreningen til Fremme af den Sjællandske Tværmotorvej.
“De to analyser viser tydeligt, at en tværforbindelse vil give både økonomiske og sociale gevinster – og styrke hele regionens sammenhængskraft,” udtaler Christian Wedell-Neergaard, formand for Region Sjællands udvalg for regional udvikling, uddannelse, kollektiv trafik og internationalt samarbejde.
Arrangementet markerer et vigtigt skridt i kampen for en tværmotorvej, og der blev sendt et klart signal om, at de sjællandske folketingsmedlemmer skal stå sammen for at sikre, at projektet prioriteres og realiseres uden kompromiser.
Tværforbindelsen – Gevinster for borgerne
Sjælland baner vejen frem 2024
Samfundsøkonomisk analyse af Tværforbindelsen
Den Sjællandske Tværforbindelse
Pressefoto




















