Stadig flere cyklister vælger at køre med cykelhjelm, viser den årlige cykelhjelmstælling fra Rådet for Sikker Trafik. Der er især sket en stigning blandt cyklister over 60 år.
År for år er der stadig flere cyklister, der tager cykelhjelmen på, når de skal ud at cykle. Det viser den årlige cykelhjelmstælling, som Rådet for Sikker Trafik og kommunerne har gennemført i 2019 og som nu bliver offentliggjort.
De nyeste tal viser, at i 2019 var der i gennemsnit 46 % af alle cyklister i bytrafikken, der kørte med cykelhjelm. Det er en stigning på fire procentpoint fra året før. I 2018 var tallet 42 %.
Det er især blandt cyklisterne over 60 år, at det er gået frem. I 2018 var der 41 % af cyklisterne over 60 år, som brugte cykelhjelm. Det tal steg i 2019 til 50 %, viser undersøgelsen, der er gennemført ved at observere 10.880 cyklister i 33 byer.
– Det er imponerende, at det af frivillighedens vej er lykkes at få halvdelen af cyklisterne over 60 år til at køre med hjelm. Seniorerne er sammen med de yngste børn de to aldersgrupper, der virkelig ligger i front, når det drejer sig om at passe på hovedet og spænde cykelhjelmen, når de sætter sig i sadlen, siger Pernille Ehlers, chefkonsulent i Rådet for Sikker Trafik.
Da Rådet for Sikker Trafik begyndte at opgøre brugen af cykelhjelm blandt cyklisterne i 2004, var der kun seks procent af alle cyklister i bytrafikken, der kørte med en cykelhjelm. Blandt cyklisterne over 60 år var der kun tre procent, der spændte hjelmen.
Godt at flere seniorer bruger hjelm
Når man bliver ældre, bliver balancen og reaktionsevnen helt naturligt dårligere. Det øger risikoen for uheld. Inden for det seneste år er knap hver 10. cyklist over 65 år væltet på deres cykel, viser en tidligere undersøgelse fra Rådet for Sikker Trafik og TrygFonden. Det er derfor meget positivt, at der er sket en markant fremgang i brugen af cykelhjelm blandt seniorerne.
– Det er godt og sundt, at seniorerne cykler, og det skal de blive ved med så længe som muligt. Men det er også vigtigt, at de beskytter deres hoved, hvis de skulle være uheldige og falde. En hovedskade kan have meget langvarige følger. Vi vil gerne have endnu flere seniorer til at bruge cykelhjelm, da det vil kunne forebygge mange skader, siger Pernille Ehlers, chefkonsulent i Rådet for Sikker Trafik.
Hos Rådet for Sikker Trafik er øget hjelmbrug et vigtigt indsatsområde, ligesom øget hjelmbrug er et indsatsområde i Færdselssikkerhedskommissionens handlingsplan. Dette skyldes, at forskningen viser, at cykelhjelmen reducerer risikoen for hovedskader med ca. 50 % og for alvorlige hovedskader med ca. 70 %.
I Cyklistforbundet glæder man sig over den meget positive udvikling:
– Det er meget motiverende at se, at vi kan nå så langt af frivillighedens vej. Tidligere undersøgelser viser, at et hjelmpåbud kan få nogle folk til at stå af cyklen. Derfor skal vi passe på ikke at opsætte regler, som er ødelæggende for cykelkulturen, siger Klaus Bondam, direktør i Cyklistforbundet.
Tre gode råd, når du køber cykelhjelm
Prøv dig frem. Prøve flere hjelme, før du køber. Hjelmen skal sidde godt på dit hoved og være behagelig at have på, ellers ender du med ikke at bruge den.
Få hjælp af cykelhandleren til at indstille remme mv., så den sidder perfekt og beskytter bedst muligt. Husk at justere remmene ca. en gang om ugen, da spænderne kan glide.
Mange nye cykelhjelme har såkaldt MIPS (Multi-directional Impact Protection System). Det er et system, der gør, at inder- og yderskallen på hjelmen kan bevæge sig lidt i forhold til hinanden. Det er en fordel, hvis man styrter og lander i en skæv vinkel. Så gå efter en hjelm med MIPS, hvis du finder én, som du synes er pæn.
Om undersøgelsen
I 2019 har Rådet for Sikker Trafik og kommunerne observeret brugen af cykelhjelm blandt 10.880 cyklister i bytrafikken i 33 byer af forskellig størrelse og i forskellige dele af landet.
Brugen af cykelhjelm i bytrafikken i 2019 (kilde: Rådet for Sikker Trafik):
Under 11 år: 92 % (2018: 97 %)
11-15 år: 63 % (2018: 63 %).
16-25 år: 30 % (2018: 30 %)
26-60 år: 48 % (2018: 42 %)
Over 60 år: 50 % (2018: 41 %)
Alle: 46 % (2018: 42 %)