Som et led i etableringen af kørestrøm på strækningen mellem Holbæk og Kalundborg, er en gammel bro ved Regstrup revet ned og erstattet med en ny. Den indvies den 10. april, og takket være en specialdesignet teltløsning fra Hallgruppen har projektet kørt på skinner uden udfordringer med vejret.

Den gamle bro på Hovedgaden i Regstrup har siden slutningen af februar været dækket af et 7,5 meter bredt og 51 meter langt arbejdstelt, mens arbejdet med at bygge en ny, større bro har stået på. I dag indvier Banedanmark broen, efter arbejdet med at etablere kørestrøm og elektrificere togdriften på strækningen er effektiviseret. Den opgave har ligget hos entreprenørvirksomheden Aarsleff, og entrepriseleder Niki Byriel fortæller, at arbejdet har kørt på skinner, ikke mindst takket være en specialdesignet teltløsning fra Hallgruppen – som har sikret, at det omskiftelige vintervejr ikke blev en udfordring.

“Vi har bygget i vinterhalvåret, så det har været afgørende for os at have udstyr, der kunne klare sig i alt slags vejr og sikre, at hverken storm eller nedbør blev en hæmsko for gennemførelsen af projektet,” siger Niki Byriel og uddyber:

“Normalt laver vi ikke projekter som dette på det her tidspunkt af året, men det har vi haft mulighed for i dette tilfælde takket være teltløsningen fra Hallgruppen. Den gav os et optimalt arbejdsklima, hvor vi kunne fokusere 100 procent på opgaven.”

Sikkerhed har højeste prioritet
I forbindelse med broprojektet, der startede d. 26. februar, skulle der blandt andet udføres et større membranarbejde på brodækket. Med udgangspunkt i deres standard arbejdstelte leverede Hallgruppen en skræddersyet teltløsning, der imødekom Aarsleffs krav og ønsker. Blandt andet havde teltet ekstra styrke – en nødvendig sikkerhedsforanstaltning i forbindelse med togdriften, hvor hastighederne kan nå op på 120 kilometer i timen.

“Vi ved, hvor vigtigt det er med holdbare løsninger, så vind og vejr ikke sætter en stopper for projekter og giver den nødvendige sikkerhed. Overdækningen stod opført under vindstød med op til 34 m/s, tæt på orkanstyrke. Det stod teltet imod uden problemer,” siger Kim Jansdorf, direktør for Hallgruppen i Danmark, og uddyber:

“Vi er stolte over at kunne levere en sikker, stabil og tæt løsning til broprojektet, som får stor betydning for den lokale og regionale infrastruktur.”

Imens projektet har stået på, har broen af sikkerhedsmæssige årsager afspærret for persontrafik. Projektet er nu nået til vejs ende, og der vil på strækningen mellem Holbæk og Kalundborg køre eltog fra december 2027, som støjer og belaster miljøet mindre.

Foto: ABW