Louis Nielsen Holbæk har i år valgt at aflyse den traditionelle Black Friday, der jo egentlig finder sted den 27. november. I butikken har man nemlig besluttet af afholde Black Weeks i stedet for. I uge 48 og uge 49 inviterer butikken ind til et tilbud fremfor at invitere alle kunder ind én dag til et knaldtilbud. Dette gøres for at passe på kunderne og sprede antallet af besøg ud over en længere periode.

Det er den nuværende Corona-situation, der har fået butikken og indehaver og chefoptiker Annette Bengtsson til at tænke alternativt.
– Vi har aflyst Black Friday i år. Vi markerer ikke Black Friday som én tilbudsdag den 27. november. Det kan vi ikke forsvare. Vi skal passe på hinanden. Vi ønsker ikke, at kunderne skal strømme ind i butikken den samme dag. Det vil ikke være sikkert i disse Corona-tider, fortæller Jacob Vejen, der er retail-chef hos Louis Nielsen.
I stedet for én dag med Black Friday, inviterer Louis Nielsen Holbæk indenfor til Black Weeks. I uge 48 og 49 tilbyder butikken deres 2for1 tilbud på briller fra 195 kr.
– Det er stadig muligt at gøre en god handel, men blot under andre forhold pga. Corona-situationen, fortæller Jacob Vejen.

Tog beslutningen tidligt

Allerede i foråret Louis Nielsen at droppe den traditionelle Black Friday. Præcis ligesom mange andre rutiner og arbejdsgange er blevet ændret som følge af Corona.
– Corona byder på en række udfordringer for os. Hver gang der sker ændringer, er vi på overarbejde for at gennemskue det hele. Men vi tilpasser os, så kunderne kan få en god oplevelse og føle sig trygge, fortæller Jacob Vejen.
Annette Bengtsson og kollegerne hos Louis Nielsen Holbæk bærer mundbind eller visir i butikken ligesom der er sat ekstra spritdispensere op.
– Det er naturligvis mere besværligt, men hverdagen har indfundet sig, og vi oplever, at kunderne tager godt imod reglerne, fortæller Jacob Vejen.

Følger myndighedernes anbefalinger

Louis Nielsen Holbæk følger dermed myndighedernes anbefalinger, som kom ud tidligere på måneden. Her anbefaler Erhvervsministeriet med erhvervsminister Simon Kollerup i spidsen, at virksomheder undlader slagtilbud, og derudover sikrer butikken med håndsprit og et begrænset antal kunder, hvis online salg ikke er muligt.
Louis Nielsen tog beslutningen om at aflyse den egentlige Black Friday længe før anbefalingerne kom, men optikerkædens setup flugter altså med anbefalingerne.
– Vi har håndsprit fremme og har begrænsninger på, hvor mange kunder, vi må have i butikken. Vi er en sundhedsaktør og lever op til de skærpede regler på området, fortæller Jacob Vejen.

Opfordring: Overvej, hvornår på dagen du handler

Erhvervsministeriet kommer med ni konkrete opfordringer til virksomhederne og tre til kunderne. Et af rådene til kunderne er, at de skal overveje hvornår på dagen og ugen, at de besøger butikken.
– Det er fint at få spredt besøgene ud over hele dagen, så vi undgår flaskehalse. Det kan vi også justere, når en kunde booker en synstest med sundhedstjek. Vi booker synstesten ind på et ledigt tidspunkt, så vi sikrer, at butikken ikke overbelastes. Det er fordelen ved vores setup, fortæller Jacob Vejen.

Erhvervsministeriets anbefalinger: Her er de 9 opfordringer til virksomhederne

1. Ingen kø- og slagtilbud, fx time- og dagstilbud.
2. Udvid åbningstiden hvis muligt, så dine kunder kan handle på flere tidspunkter i døgnet.
3. Brug online salgskanaler hvis muligt, heriblandt også ”klik og hent”, så dine kunder nemt kan hente bestilte varer i butikken uden at være der i lang tid.
4. Forlæng byttefristerne og gør kunderne opmærksom på de forlængede frister, så man fx kan bytte julegaver i slut januar, selvom de er købt i november. Så undgår du trængsel i dagene efter jul, hvor mange danskere holder fri.
5. Ingen ”sociale” tema-/ juleaktiviteter, som gør, at mange stimler sammen i din butik.
6. Du skal sikre, at der kun er det antal kunder, der må være i din butik.
7. Du skal sikre, at dine kunder holder afstand – både indenfor og udenfor butikken.
8. Sæt håndspritten et tydeligt sted, så dine kunder ikke kan undgå at se den på vej ind og ud af butikken.
9. Brug reklamer, annoncer og sociale medier til at informere dine kunder.

Og de 3 opfordringer til kunderne:

1. Bliv hjemme, hvis du er syg eller har symptomer (feber, tør hoste eller vejrtrækningsbesvær)
2. Udnyt butikkernes fulde åbningstid, så du handler uden for de travle dage og tidspunkter.
3. Hold afstand, sprit hænder og gå så vidt muligt alene ind i butikken.

Pressefoto