Trafikmuseet er et af Odsherreds mindre museer, men her findes en unik udstilling om jernbaner, bus- og færgeruter, posthistorie m.m. hovedsagelig fra Nordvestsjælland.

På grund af Covid 19 vælger mange danskere i stedet for en planlagt drømmeferie i udlandet at holde ferie i Danmark. Kommer man til Odsherred, byder Trafikmuseet på en ferierejse med udstillingen Danske Modeltog gennem tiden. Her kan man se nogle af de sjældne gamle samt nye modeltog.

Modeltog i forskellige størrelser har altid tiltrukket både børn, unge og voksne. Det hele startede med trætog og mekaniske bliktog, men snart dukkede der også elektriske modeltog frem på markedet f.eks. Hornby, Märklin og Bing.

Modelbanefolket ønskede modeller af danske tog, og man begyndte selv at bygge modeltog. Først i 1930’erne dukkede de første seriefremstillede modeller op med danske tog som forbillede. Firmaet Pilot lancerede et skubbetog med lokomotiver og vogne, hvor tog og skinner var af bly. Pilot var med på noderne, da man i 1934 og 1935 introducerede henholdsvis DSB’s nye S-tog og lyntog, der indsattes i trafik i netop de to år. Målestoksforholdet var 1:170.

Interessen for danske modeltog steg, men der var ingen eller kun få firmaer, der havde danske tog i deres sortiment. Så begyndte folk selv at bygge. De første modeljernbaneklubber opstod.

Mange drømmerejser er begyndt med ”Onkel Haralds Tog”

Disse solide trætog blev produceret af fabrikant Harald Ahlmann-Ohlsen i Hellerup i årene 1941 – 1954. Lokomotiver og vogne tegnede han selv, og delene blev skåret ud hos en lokal snedkermester. Togene blev derefter samlet og malet hjemme i kælderen hos “Onkel Harald”. Under besættelsen fik Harald Ahlman-Ohlsen bl.a. hjælp til produktionen fra modstandsfolk, der så havde papir på, at de var malere, når Gestapo opsøgte deres mødested. ”Onkel Haralds Tog” blev markedsført med mottoet “Det holder, mens det kører”.

På museet kan man desuden finde Villy Sørensens VS Skubbetog i 1:100, som produceredes i årene 1946-49 samt samlesæt og vogne i størrelse HO, 1:87, fra egc-Model, der eksisterede i 1950’erne. Modellerne er en væsentlig del af den danske modelbanehistorie. Materialerne til byggesættene var fint forarbejdet af træ til vognsider, bænke m.m. Diverse løsdele som aksellejer, hjul, koblinger etc. fulgte ikke med byggesættene, men skulle købes særskilt. På museet findes både samlesæt og færdigbyggede vogne.

Fra industri til individuelt fremstillede tog

Gennem de sidste 60 år har både store modeltogsproducenter og mindre virksomheder sørget for et bredt udbud af modeltog med dansk forbillede, f.eks. tyske Märklin og Fleischmann samt danske Long, Heljan, Epoke Modeller, og HobbyTrade. Märklin kom dog først med sin første danske model, MY 1101 i 1964!

I takt med tiden, muligheden for digital produktion m.m. er det blevet muligt at tilfredsstille den kræsne voksne modeltogsbygger, som stiller stadig større krav til modeltogenes detaljer samt til bygninger m.m. Det skal der til for at have den perfekte modeljernbane, men heldigvis bliver den aldrig færdig.

Odsherreds Trafikmuseum fik i 2013 doneret en samling modeltog hovedsagelig med relation til Odsherredsbanen og Tølløsebanen af nu afdøde Anna Christina v. Bauditz. Hun huskes for initiativet til Svinninge Modeljernbane, og på museet er vi glade for at kunne vise disse tog frem for gæsterne.

Selv om fokus er på modeltog tilbage i tiden, er der naturligvis også nye modeltog at se på trafikmuseet.

Foruden de mange modeltog byder museet også på udstilling om tog og busruter i Odsherred, sejlruterne til/fra Orø, posthistorie m.m.

Velkommen til en alternativ rejse for hele familien på Odsherreds Trafikmuseum i sommeren 2020.

Odsherreds Trafikmuseum åbnede i 1992, og siden har museet hvert år haft åbent onsdage og lørdage i sommermånederne samt i efterårsferien og efter aftale. I 2020 har museet åbent onsdage og lørdage fra 13. juni til 31. august samt 10., 14. og 17. oktober kl. 10:15-14:00. Entré: Voksne: 30,- kr. og børn: 10,- kr. Læs mere på www.trafikmuseet.dk.

Pressefoto