Hjerteforeningen står sammen med Telenor og Seluxit bag en ny intelligent IoT-løsning, der kan overvåge private hjertestartere, så de er funktionsdygtige, når de skal bruges i livreddende situationer
Hjertestartere skal vedligeholdes, for at de virker og kan redde liv. Det betyder, at der skal være strøm på batterierne, at elektroderne er udskiftet til tiden, og at der er den rette temperatur i hjertestarterskabet.
Et nyt samarbejde mellem Hjerteforeningen, Telenor og Seluxit betyder, at Hjerteforeningen nu kan tilbyde digital overvågning af hjertestartere døgnet rundt.
– Det er helt afgørende, at man kan stole på, at hjertestarteren virker, når man står over for et menneske med hjertestop. Det kan være et spørgsmål om liv eller død, så selvfølgelig skal udstyret være 100 % i orden. Men vi ved, at der kan gå forglemmelse i den, når først man har anskaffet sig en hjertestarter, og at der kan være utydelighed omkring, hvem der har ansvaret for, at hjertestarteren bliver vedligeholdt, siger Anne Kaltoft, adm. direktør i Hjerteforeningen.
Fejl opdages og udbedres med det samme
Efter flere historier om hjertestartere, der ikke virkede, da de skulle bruges, er Anne Kaltoft derfor glad for, at Hjerteforeningen nu kan tilbyde en ny serviceaftale, ServicePlus, som gør det muligt digitalt at døgnovervåge hjertestarterne, så eventuelle fejl opdages og udbedres med det samme.
I første omgang bliver de hjertestartere, der sættes op som resultat af Hjerteforeningens Landsuddeling søndag 3. maj, omfattet af den nye ServicePlus-aftale. På Landsuddelingen kan alle danskere gå sig til en gratis Zoll-hjertestarter, der monteres i et klimaskab af en professionel elektriker. Også Zoll-hjertestartere fra sidste års Landsuddeling kan blive omfattet af aftalen.
– Vi synes, at den her sag er vigtig. Hjertestop uden for hospitalerne rammer tusindvis i Danmark, og vi er rigtig glade for at kunne hjælpe med at udvikle en intelligent IoT-løsning, der sikrer døgnovervågning af hjertestartere. Vi forbinder enheder til internettet i hele Danmark, og når vi slår vores kompetencer sammen som her, kan vi sikre, at hjertestarterne virker, når der er brug for dem, siger Jan Rasmussen, erhvervschef i Telenor med overordnet ansvar for IoT.
Kan monteres på eksisterende hjertestartere
Løsningen fungerer ved hjælp af en overvågningsenhed udviklet af nordjyske Seluxit specifikt til Hjerteforeningen, og enheden kommunikerer via Telenors landsdækkende mobilnet med de enkelte hjertestartere.
– Det er et spændende og særdeles relevant projekt, hvor vi er med til at gøre en forskel og sikre, at hjertestartere er funktionelle, når der skal reddes liv. Derfor har det for os været et projekt af høj prioritet, som vi har valgt at sponsorere udviklingsydelser til. Og vi glæder os meget til samarbejdet med Telenor og Hjerteforeningen i forbindelse med projektet, siger salgsdirektør i Seluxit, Jesper Frank.
Overvågningsenheden monitorerer hjertestarterens status ved hjælp af en række sensorer, som kan detektere farver, lyde, temperatur og bevægelse. Enheden har indbygget GPS og måler samtidig temperatur og luftfugtighed i selve hjertestarterskabet. Enheden får strøm fra et batteri, hvilket gør den nem at installere i alle typer af klimaskabe.
Den nyudviklede overvågningsenhed kan fungere sammen med andre hjertestartere og kan monteres i en lang række klimaskabe. Hjerteforeningen arbejder således på at kunne tilbyde ServicePlus-aftalen til mange flere på sigt.