Den 20. oktober kan man opleve teaterklassikeren Peer Gynt på Holbæk Teater. Her fortæller instruktør Moqi Simon Trolin om stykket:
Forestillingen følger Peer Gynt fra han er en ung mand, til han er gammel og dør. Han lever et meget heftigt liv, som fører ham fra sin hjemby op i fjeldene og senere videre ud i verden. En del foregår i Afrika, først Marokko, så gennem ørkenen og ender i Ægypten. Og så følger man ham igen på vej hjem til Norge. Store eksistentielle spørgsmål stilles undervejs: Hvad vil det sige at være et menneske, hvad er at elske og måske ikke mindst hvem er jeg, er jeg mig selv? Peer tvivler meget på sig selv på den ene side og er en opblæst megaloman på den anden side. Selvtilliden er i top, men selvværdet er i bund. Han er en mester i flugt, fornægtelse og selvforsvar. Hans forsvar mod livets smerte, staves fantasi. Der flygter han ind og bliver et uomtvistet talent i historiefortælling, identitetsskift og løgne og med et næsten umætteligt behov for bekræftelse og anerkendelse. Dette kan vise sig i alt fra at erobre kvinder til ønsket om at være kejser.
Hvad har Ibsen at sige nutiden?
Gennem Ibsen og Peer Gynt kan vi tage fat i de helt store eksistentielle spørgsmål om hvad det vil sige at være et menneske. Måske især via begrebet ”at være sig selv nok”, som definitivt er endnu mere aktuelt i vores tid end da Ibsen skrev det. Begrebet beskriver en selvtilstrækkelig tilstand, hvor individet følger sine egne behov og skider på andre. En personlighed, hvis egoisme og begær efter sin egen selvudvikling, gør rigtig ondt på ens omverden.
Spørgsmålet er: Hvis man nu går gennem livet på den måde, opfyldt af sig selv, er man så sikker på, at man har levet det rigtige liv? For mig personligt ville det være et mareridt som gammel at komme i tvivl om det, og det fører os frem til vores Peer Gynt: Vi ser et helt liv passere over scenen – et liv, som skaber tvivl om hvad det egentlig bestod af. Tematikken, som kredser omkring det at ”vågne op” en dag med indsigten om ”at livet var det der passerede, mens jeg var optaget af andet”, interesserer mig. Det konstant at have behov for at blive spejlet i ydre ting som andre mennesker, titler etc. for at finde svar om sin egen inderste kerne, bliver her en forfængelig kamp, der kun kan tabes.
Hvad bør man gøre ved Ibsen for at spille værker af ham i dag?
Det er der nok ikke en opskrift på, men som med alle klassikere bør man spørge sig selv, hvilken tematik man ønsker at kommunikere til publikum. Peer Gynt kan i selve værket handle om alt mellem himmel og jord. Det at vælge sin egen Peer Gynt, og stå inde for hvorfor man gør det, og hvorfor man træffer en vis form for valg, tror jeg, er altafgørende for om forestillingen bliver relevant og når ud over scenekanten, dvs. kommunikerer med sit publikum.
Hvad har I gjort ved Ibsen?
Rent teknisk så er det en form for moderniseret version. Den er forkortet til halvdelen af den originale tekst og stort set alle vers er fjernet. I denne Peer Gynt taler han udelukkende på vers, når han lader sig rive med af sin egen fantasi og når han lyver over for andre. Derudover spilles Peer Gynt af seks skuespillere i stedet for 20-30 stykker, hvilket den egentlig kræver. For den der virkelig kender sin Peer Gynt, kommer man til at mærke, at min interesse ligger i at ”kravle ind i ham” og på den måde tage ham alvorligt. Det er i bund og grund ikke en sorgløs, spontan festabe vi møder her, som han nogle gange er fremstillet, men snarere en ”outsider”, som ikke kan leve op til de handlinger, som samfundet forventer. Han bliver på den måde et ”problembarn”, opvokset med en alkoholiseret far og en af livsnødvendighed historiefortællende, fabulerende, men dog kærlig mor.
Hvilket univers skabes sammen med scenografen?
Vi går efter et stærkt stiliseret, fabulerende, legende og forholdsvist mørkt scenesprog. Vi vil være tydelige uden at overforklare. Scenografien er en abstraktion, som kan hensætte os til alle de mange locations, som Peer Gynt udspiller sig i.
Hvad glæder du dig mest til ved denne opgave?
Det er mange ting!!
– Udfordringen i at sætte tænderne i en af verdenslitteraturens definitive klassikere.
– Udforske klassikeren på gulvet sammen med et hold af super skuespillere.
– At se teksten blive til netop denne forestillings virkelighed.
– Og ikke mindst at gøre det på en måde, så dagens publikum alligevel tænker: ”Wow, var det Peer Gynt? Jeg havde aldrig forestillet mig, at den var så spændende og relevant! Hold nu kæft, Ibsen er fed!”
Peer Gynt spiller på Holbæk Teater den 20. oktober og er et gæstespil præsenteret af Holbæk Musik- og Teaterforening. Bestil billetter her.