Foto: Stenhus Kostskole

“Os der elsker film” uddanner elever i ophavsret og film sætter ulovlig streaming på skemaet på Stenhus Kostskole.

Eleverne i 7. Klasse Stenhus Kostskole skal lære om ophavsret, når undervisere fra Lommefilm afholder workshops i samarbejde med partnerne bag kampagnen Os der elsker film. Eleverne skal lave deres egne små kampagnefilm om ulovlig streaming for kampagnen. Formålet med det alternative undervisningsforløb er at lære eleverne om konsekvenserne ved ulovlig streaming og ophavsretten.

I november lancerede en samlet filmbranche og en række andre aktører kampagnen Os der elsker film, som fortæller unge om konsekvenserne ved at streame film ulovligt. Nu rykker kampagnen ud på 30 af landets skoler, og Stenhus Kostskole er en af dem, som skal være med. Her skal eleverne i 7. klasse lave deres egne små kampagnefilm om ulovlige streaming. De skal herefter dyste med andre skoler i regionen, og den bedste film bliver præmieret med en biograftur for hele klassen.

Projektet er lavet i samarbejde med Lommefilm, der har specialiseret sig i at bruge film på mobiltelefoner og tablets som et engagerende værktøj i undervisningen på folkeskoler. Lommefilm besøger Stenhus Kostskole den 11. maj.

“Vi ved, at rigtig mange unge streamer eller downloader film og tv-serier ulovligt, men at de ofte ikke er klar over konsekvenserne. Med dette initiativ vil vi gerne bringe diskussionen om ulovlig streaming og rettigheder ind i skoleklasserne og på en sjov og engagerende måde giver lærere og elever mulighed for at arbejde med disse emner,” siger Line Aarsland, der er kommunikationsdirektør i Egmont, som er en af partnerne bag kampagnen.

Os der elsker film ønsker med initiativet at stoppe den tilgang, der har været til ulovlig streaming især blandt unge. Ulovlig streaming er blevet normen og anses ikke længere som noget “rigtig ulovligt”, idet hver anden dansker mellem 15-25 år streamer eller downloader film mindst én gang om måneden fra ulovlige filmtjenester eller fra tjenester, som de er i tvivl om er lovlige. Det viser en undersøgelse lavet i samarbejde med analyseinstituttet YouGov.

Når Stenhus Kostskole sætter ophavsret på skemaet, så er de med til at sprede budskabet til deres venner og familier. Eleverne lærer en masse og efterfølgende går de hjem og taler med deres familie og venner om vigtigheden af at bruge de lovlige alternativer. De vil vise den film, som de har produceret om emnet og på den måde spreder budskabet sig forhåbentligt.

“Formålet med undervisningsforløbet Os der elsker film er at give eleverne mulighed for at kunne samtale om og diskutere, hvorfor børn, unge og forbrugere generelt skal tænke sig om en ekstra gang, inden de vælger at streame ulovligt. Når Stenhus Kostskole sætter ophavsret på skemaet, så er de med til at sprede budskabet til deres venner og familier. Eleverne lære en masse og efterfølgende går de hjem og taler med deres familie og venner om vigtigheden af at bruge de lovlige alternativer. De vil vise den film, som de har produceret om emnet og på den måde spreder budskabet sig forhåbentligt.” Siger Iben Jensen, digital redaktør hos Alinea, der har produceret undervisningsmaterialet til kampagnen.

Stenhus Kostskole er med i konkurrencen om at blive Region Sjællands bedste Lommefilm. De bedste af de film, der bliver produceret af eleverne på Stenhus Kostskole, skal dyste mod 5 andre om at blive regionens bedste lommefilm. De andre skoler, der deltager, er:
· Pedersborg Skole
· Greve Privatskole
· Himmelev Skole
· Dyhrs Skole
· Nordskolen Afdeling Grundtvigsvej

Vinderen får en biograftur, som er sponsoreret af den lokale biograf. Du kan se de film, der bliver produceret på: http://www.lommefilm.dk/kanaler/aktuelle-kanaler/os-der-elsker-film

Materialet er gratis tilgængeligt for alle på www.osderelskerfilm.dk. Lærer kan tilmelde sin klasse eller årgang (6.-9. klasse) for at få besøg af underviserne fra Lommefilm her. Det er først til mølle, dog med forbehold for en regional fordeling.

Det virker
Kampagnen har indtil nu hovedsaligt bestået af en kampagnefilm med Lars Brygmann og Bebiane Ivalo Kreutzmann, der er blevet vist i landsdækkende biografer og online siden november 2016. En undersøgelse fortaget i samarbejdet med analyseinstituttet YouGov den 1. februar viser, at det virker at skabe dialog og opmærksomhed omkring emnet ulovlig streaming. I undersøgelsen svarer 24% af de 15-24-årige, der har set kampagnen, at de har nedsat eller ønsker at nedsætte deres forbrug af ulovlige tjenester. Et tal som partnerne bag Os der elsker film håber vokser i takt med initiativet i folkeskolen.

Del på sociale medier