Den ikoniske Gislingebåd, der stammer fra udgangen af vikingetiden, langtidsudlånes af Nationalmuseet til Holbæk Museum – det selvsamme område, hvor den oprindelig blev fundet. Båden har aldrig været udstillet før.
Det er en skrøbelig, men særdeles ikonisk og imponerende genstand, der snart kan opleves på Holbæk Museum – en del af Museum Vestsjælland.
For Nationalmuseet langtidsudlåner den såkaldte Gislingebåd, der er en af verdens bedst bevarede, klinkbyggede fartøjer fra vikingetiden, til Holbæk Museum. Båden har aldrig været udstillet før, men vil fra februar kunne opleves i samme egn, som den blev fundet i tilbage i 1993.
Det skete under drænarbejde på en mark ved Gislinge på den inddæmmede Lammefjord ved Holbæk.
I dag er en stor del af skroget velbevaret efter et omhyggeligt og avanceret konserveringsarbejde hos Nationalmuseet, som har varet mere end 20 år.
”Vi er utrolig glade for, at Gislingebåden snart kan opleves af museumsgæster i Holbæk. Den er blot en af flere genstande fra vores samlinger, som udstilles i det område, hvor den er fundet, og hvor den har stor kulturhistorisk betydning – også for den lokale identitet og stolthed,” siger Rane Willerslev, direktør for Nationalmuseet.
Gislingebåden bliver centrum i udstillingen ”Det sidste vikingeskib?” på Holbæk Museum, hvor den udstilles i en særlig klima- og tyverisikret kæmpemontre.
”Det er fantastisk, at vi i mange år frem kan udstille en genstand, der er så imponerende flot og velbevaret, og som har en utrolig stor og vigtig betydning for forståelsen af Vestsjællands og Danmarks maritime kulturarv. Vi glæder os helt vildt til at vise den frem for vores gæster,” siger museumsdirektør for Museum Vestsjælland Eskil Vagn Olsen.
Det sidste vikingeskib?
Gislingebåden antages at være bygget i 1130, hvilket teknisk set betegnes som den spæde begyndelse af middelalderen, men båden er imidlertid bygget ud fra vikingetidens karakteristiske træk; klinkbygget, de trappeformede stævne, spor efter brug af sideror og råsejlsrigning.
Den har dog ikke været brugt til plyndringstogter, men i stedet været anvendt som en fladbundet hverdagsbåd, der transporterede mennesker, fisk og varer på fjorden og lavvandede åer nær Holbæk.
Båden er 7,7 meter lang og 1,5 meter bred, bygget af egetræ og samlet med jern- og trænagler. Dybgangen (afstanden fra vandlinje til køl) er på kun 25 centimeter. Lasteevnen har været ét ton.
Den er meget slidt og lappet ad flere omgange med bøgetræ. Intet tyder dog på, at den sank. Båden har formentlig været efterladt på lavt vand efter cirka 50 års brug.
Vikingeskibene er de mest kendte eksempler på klinkbyggede både – en konstruktion, hvor underkanten af den overliggende planke rager ud over kanten af den underliggende planke. Metoden har været anvendt i mange historiske perioder og bruges stadig i dag. I 2021 blev den nordiske klinkbygningstradition optaget på UNESCOs liste over umistelig immateriel kulturarv.