Sorø Kommune havde forleden inviteret Lokaltog og Movia til dialogmøde om Tølløsebanen, der kører mellem Tølløse og Slagelse og blandt andet betjener den nordlige del af Sorø Kommune. Baggrunden er den seneste tids debat i kommunen, hvor den kollektive transport er blevet diskuteret ivrigt i både avisspalter og på et velbesøgt borgermøde i Dianalund i november måned.

Mødet handlede primært om at finde løsninger i forhold til den utilfredshed, der har været omkring kundebetjeningen samt muligheden for bedre information til kunderne på Tølløsebanen.

På dialogmødet gav Lokaltog og Movia en status over driften på Tølløsebanen i det seneste år, hvor der i nogle måneder først på året har været alt for mange aflysninger.

“Der er ingen tvivl om, at vi i december 2023 og januar 2024 var udfordret på vores drift. Det skyldtes dels problemer med vores materiel, men også sne og frost samt en december-storm spillede ind i det samlede billede”, fortæller Lars Wrist-Elkjær, der er administrerende direktør i Lokaltog.

De IC2-tog, der betjener Tølløsebanen, er de ældste i Lokaltogs flåde, og alderen spiller en ikke uvæsentlig rolle. Gamle tog har behov for flere besøg på værkstedet i Holbæk end nyere materiel. Af samme grund har Lokaltog i det seneste år sat ind med et øget fokus og en række initiativer for at minimere risici for aflysninger på Tølløsebanen.

“Vi har dels lavet ekstra support af vores værksted i Holbæk ved at få udført togenes store eftersyn på værkstedet i Nakskov. Nogle af de mindre vedligeholdelsesarbejder er derudover blevet klaret i Tølløse, så togene er ude af drift i kortere tid, og så har vi tilført et ekstra togsæt som reserve til driften, som står klart hvis uheldet er ude”, forklarer Lars Wrist-Elkjær.

Noget tyder da også på, at de forskellige tiltag har haft en positiv effekt på driften på Tølløsebanen.

Hvis man ser bort fra juli måned 2024, hvor planlagt udskiftning af sporskifter betød, at der blev indsat togbusser i to uger, så har antallet af aflysninger været stabiliseret på et lavt niveau. Det kan ses på pålideligheden, som er et udtryk for, hvor mange tog der bliver aflyst. I otte ud af de seneste 10 måneder har pålideligheden således ligget på 98 procent eller højere hvilket vurderes til at være tilfredsstillende og på niveau med Lokaltogs andre baner.

Ud over aflysninger, har passagererne på Tølløsebanen i det seneste år også måttet leve med en del forsinkelser på mellem 3 og 5 minutter. En hel del af disse kan forklares med togenes alder, som påvirker køreegenskaberne og dermed driftsstabiliteten. Desuden er det på dele af strækningen nødvendigt at køre med nedsat hastighed på grund af infrastrukturens beskaffenhed.

Lokaltogs direktør forklarer, at der også på dette område bliver arbejdet på varige løsninger, og han forventer, at rettidigheden stabiliserer sig på et tidfredsstillende niveau, fordi det fremadrettet bliver muligt at indhente små forsinkelser på strækningen.

“For det første fordi værkstedet nu er godt gearet til præventivt at vedligeholde de gamle tog, men også fordi, vi for få dage siden fik endnu en krydsningsstation i Kirke Eskilstrup. Inden sommeren 2025 vil hastigheden ved to overkørsler på banen desuden blive hævet fra 75 til 120 kilometer i timen, når Banedanmark har afsluttet det nødvendige arbejde. Grundlæggende vil det give bedre mulighed for at indhente små forsinkelser, så robustheden på Tølløsebanen samlet set bliver forbedret”, siger Lars Wrist-Elkjær.

Bedre information og flere togbusser

Selvom forventningen er, at summen af de forskellige tiltag fremover får en positiv effekt på både rettidighed og pålidelighed, så ligger en ting helt fast. Der vil også i fremtiden opstå situationer, hvor togene på Tølløsebanen bliver aflyst og erstattet af togbusser. Dette emne blev også vendt på mødet mellem Sorø Kommune, Lokaltog og Movia.

Bo Christensen, formand for Natur Teknik og Planudvalget i Sorø Kommune, er tilfreds med, at Lokaltog nu retter et skarpt fokus på, at borgerne, der benytter Tølløsebanen, ikke kommer til at opleve aflysninger og forsinkelser, som det var tilfældet sidste vinter. Særligt de unge som skal til skole i Slagelse og Holbæk blev sidste vinter meget påvirket aflysninger.

“Jeg deler opfattelsen fra andre partier i kommunalbestyrelsen i Sorø Kommune og finder det positivt, at der på mødet var enighed om, at der – i det omfang, det er praktisk muligt – fremover altid indsættes togbusser som erstatning for aflyste “skoletog” om morgenen og først på eftermiddagen fra Slagelse på hverdage”, siger Bo Christensen”.

I forhold til trafikinformationen på Tølløsebanen, så har Lokaltog allerede nu optimeret informationen til passagererne. Også her er der blevet lyttet til nogle af de ønsker, der kom frem på borgermødet i Dianalund.

“Alle informationsskærmene på vores stationer er nu udstyret med en ny info-tekst, som gør det tydeligt, hvor passagererne kan finde aktuelle informationer om deres rejse og eventuelle ændringer. Og i samme ombæring er der på skærmenes standere opsat nye plakater, så passagerne får hurtig og overskuelig viden om, hvordan de kan holde sig orienterede på Rejseplanen, i DOT billetter appen eller på Lokaltogs hjemmeside”, slutter Lars Wrist-Elkjær.

Her kan passagerne på Tølløsebanen finde information om deres rejse og eventuelle ændringer.

• På Rejseplanen kan du planlægge din rejse og se ændringer. Vælg “følg” hvis du vil modtage en SMS ved ændringer.

• Under “Mit DOT” i DOT billetter appen, kan du tilføje afgangstavler for dine foretrukne stationer, se ændringer for din rejse og få besked om planlagte ændringer.

• På Lokaltog.dk kan du finde information om planlagte ændringer under menupunktet “Trafikinformation”.

Foto: Lokaltog