På tværs af landet er den faglige trivsel i folkeskolerne støt faldende. Udviklingen har været nedadgående over de seneste 10 år, viser de nyeste tal fra Børne- og Undervisningsministeriet.
Den faglige trivsel på landets folkeskoler er i gennemsnit faldet med 4,08% set over de seneste 10 skoleår. For Holbæk Kommune specifikt er trivslen faldet med 3,96%, og dermed klarer kommunen sig bedre end landsgennemsnittet.
MentorDanmark, landets førende inden for privat lektiehjælp, arbejder hver dag med at fremme faglig trivsel. De mærker tydeligt, at udviklingen går i den forkerte retning.
“Førhen var det oftest konkrete faglige udfordringer, folk ringede ind om. Men i dag handler det i højere grad om mistrivsel, manglende faglig selvtillid og andre følelsesmæssige aspekter. Det ser ud til, at det går den gale vej,” siger Nicklas Kany, stifter af MentorDanmark.
Han tilføjer: “Det kan naturligvis også skyldes, at der er kommet mere fokus på området, men der er ingen tvivl om, at noget har ændret sig. Vi modtager henvendelser fra begge ender af skalaen og hjælper naturligvis, hvor vi kan. Vi mærker dog tydeligt et presset system, som har svært ved at gribe alle.”
En måde at arbejde med faglig trivsel på er gennem lektiehjælp. Det mener moren Michelle og sønnen Magnus, der igennem noget tid har valgt at gøre brug af professionel lektiehjælp via virksomheden MentorDanmark.
“Magnus har ændret sig fra begyndende mistrivsel til igen at stortrives på baggrund af lektiehjælpen fra MentorDanmark. Førhen var lektier til stor frustration for ham, for han følte ikke, at han forstod det,” forklarer moren og fortsætter:
“Nu laver han lektierne uden diskussion, og er ikke længere i tvivl om egne evner. Nu er han igen glad, når han skal i skole, og der er ikke længere tegn på mistrivsel, fordi han ikke længere føler sig dårligere end de andre fra klassen eller ikke føler sig hørt.”
Gennem nærværende støtte og 1-1 undervisning er det lykkes for Magnus at komme sin mistrivsel til livs, og i dag har han atter fået troen på sig selv og egne evner.
Og det er særligt på grund af den gode undervisning og udelte opmærksomhed, som mentoren Ida har kunnet dedikere udelukkende til Magnus.
“Ida har kun fokus på Magnus og hans læring, og hun læser ham og hans behov, så undervisningen/lektiehjælpen altid bliver tilrettelagt, så det passer til ham og hans behov. Vi har fået vores glade dreng tilbage, og det er vi meget taknemmelige for”, siger Magnus’ mor.