Kørebanen på Ahlgade på strækningen mellem Blegstræde og Smedelundsgade skal renoveres dette efterår. Det vil i en periode medføre gener for trafikken. Renoveringen bliver dog foretaget i etaper, og derfor er det fortsat muligt at besøge Holbæks ældste strøg i bil, på cykel eller på gåben.
Det er omkring 20 år siden, at kørebanen på Ahlgade sidst blev lagt. Derfor er det tid til en renovering, hvilket vil foregå fra 3. september til 15. november 2018. I perioden er Ahlgade derfor spærret for gennemkørsel på strækningen mellem Blegstræde og Smedelundsgade.
Renovering i etaper
”Renoveringen foregår i etaper. Derfor vil det i hele perioden være muligt at benytte parkeringskælderen mellem Blegstræde og Torvestræde. I samme område vil der under renoveringen være tre handicapparkeringspladser. På grund af renoveringen vil der være omkørsel ad Blegstræde, Havnevej og Brogade, fortæller Ronnie Giphardt Pedersen,” leder af Kommunalt anlæg ved Holbæk Kommune.
1. etape: Afspærring på strækningen Blegstræde og halvvejs mod Torvestræde.
2. etape: Afspærring på strækningen Klosterstræde til Torvestræde.
3. + 4. etape: Afspærring på strækningen Torvestræde til Smedelundsgade.
Brosten og huller rettes
”Det er primært kørebanen, der skal have en meget kærlig hånd, fordi mange års trafik har resulteret i spidse brosten og fordybninger på gaden. Vejarbejdet foregår konkret ved, at brostenene bliver taget op, hvorefter der bliver gravet og lagt grus. Afslutningsvis bliver de samme brosten genanvendt, så de igen kan pryde kørebanen,” fortæller Ronnie Giphardt Pedersen.
Arbejdet udføres af brolæggerfirmaet Kaj Bøje Pedersen A/S. Der er i 2018 afsat 1 million kroner til de samlede udgifter, og et tilsvarende beløb er afsat i 2019, når den resterende del af Ahlgade skal renoveres ifm. forsøgsordning, hvor gaden ensrettes.
Selvom det nuværende kørebane har holdt i et par årtier, har selve Ahlgade holdt i århundreder. Gaden har været Holbæks hovedstrøg siden middelalderen, hvor den oprindeligt opstod som torvegade med gårde, boder og stier ned mod fjorden. Stierne blev senere til stræder, som de kendes i dag