En speciel fodstøtte på PUCH Maxi gjorde, at pigerne kunne sidde med samlede ben under kørslen uden for megen sus op under kjolen. Hør mere om knallertens særlige kendetegn, når tidligere direktør for PUCH- Import Torben Andersen gæster Holbæk Museum den 10. juni kl. 14-16.
Torben Andersen var en del af direktionen hos PUCH-importøren O. E. Andersen A/S, som i samarbejde med Steyr-Puch’s konstruktører fik udviklet PUCH Maxi’en i slutningen af 60’erne. Det endte med en salgssucces på ca. 220.000 solgte PUCH Maxi eksemplarer i Danmark, samt ca. 200.000 PUCH gearknallerter.
I Danmark manglede der en knallert til pigerne. Indtil da lavede PUCH kun større og tungere gearknallerter f.eks. MS50, VZ50 og PUCH Flagskib. Derfor satte danskerne sig sammen med PUCH fabrikkens teknikere i Østrig og konstruerede en lettere model med automatgear, som kunne tiltale pigernes ønsker og behov. Det blev så PUCH Maxi, som blev lanceret i Danmark i 1969 først som pedalmodellen PUCH Maxi 1P og senere i 1974 kom så PCH Maxi 1 K med kickstarter.
Den første PUCH Maxi blev lanceret i Danmark i 1969 som en pedal model, og i 1974 blev den første model med kickstarter lanceret.
Affjedring, der tog de værste bump
Torben Andersen har selv kørt rigtig meget PUCH Maxi, da han var med til at teste dem. Der blev udviklet en speciel fodstøtte, så pigerne kunne sidde med samlede ben under kørslen uden for megen sus op under kjolen. Der blev også lavede saddelstangs affjedring, der tog de værste bump under kørslen. Lysarmaturerne var ligeledes specielle på de knallerter, som vi solgte herhjemme.
Efter foredraget er der kaffe og kage samt mulighed for at se den aktuelle særudstilling ”Knallerter” på Holbæk Museum. Det er nødvendigt at købe billet på forhånd via: vestmuseum.billetexpressen.dk