Med den gyldne madpakkepokal i hænderne kan eleverne i 2.f fra Skovvejens Skole i Mørkøv kalde sig vindere af Madpakkedysten, som Mejeriernes Skolemælksordning står bag. Sammen har de opfundet opskriften på én af Danmarks bedste madpakker.
I 800 0.-3. klasser over hele landet har madpakker og spisefrikvarter fyldt væsentligt mere på skoleskemaet den seneste måneds tid, end det plejer. Med udgangspunkt i Madpakkedysten – et gratis undervisningsmateriale fra Mejeriernes Skolemælksordning, har klasserne kæmpet om at sammensætte Danmarks bedste madpakke, og i dag blev de fire vinderskoler fundet.
– Klassen er virkelig gået op i Madpakkedysten. Eleverne har arbejdet med madpakkerne og den gode spisepause hele marts, både i skolen og derhjemme, siger Maria Arlet, der er pædagog i 2.F fra Skovvejens Skole afd. Kildebjerg.
Madpakkedysten skal klæde elever i indskolingen på med viden om sundhed og ernæring, alt imens de har det sjovt. I et online univers spækket med videoer, quizzer og viden om mad har kok og kogebogsforfatter Louisa Lorang og hendes sjove makker Sylvester guidet eleverne rundt i en verden af “læring om næring”. Mere end 800 skoleklasser har deltaget, og det er mere end dobbelt så mange som ved sidste års Madpakkedyst.
-Vi er meget tilfredse med, at undervisningsmaterialerne når så bredt ud. Dels betyder det jo, at skolerne kan bruge formatet, men vigtigst af alt, at endnu flere børn får mere viden om god og sund kost, siger Louise Poulsen, projektleder ved Mejeriforeningens Skolemælksordning.
Regler gør spisepausen rar
Det er ikke kun maden, eleverne har arbejdet med i årets Madpakkedyst. Selve spisepausen har også været et omdrejningspunkt i undervisningsmaterialet. Her har eleverne formuleret regler for, hvordan man gør pausen til et rart sted at være, hvor man for eksempel ikke peger fingre af andres madpakker. Det er der ifølge Louise Poulsen en helt klar årsag til:
-Spisepausen er vigtig for det sociale samvær blandt børnene, men mange steder kan det være en lidt hektisk affære, og derfor har vi valgt at sætte ekstra fokus på, hvordan man som klassekammerater skaber de gode rammer for en hyggelig spisepause, fortæller Louise Poulsen.
Klasserne har blandt andet formuleret deres egne spisekvartersregler, og det har ifølge Louise Poulsen givet anledning til en god dialog og engagement blandt eleverne:
-Når børnene er med til at bestemme og sætte ord på regler, tager de langt mere ejerskab. De husker hinanden på, hvad de har aftalt, og på den måde bliver det et fælles projekt, siger Louise Poulsen.
Opskriften på en vindermadpakke
Tilbage på Skovvejens Skole lyder opskriften på Danmarks allerlækreste madpakke således, der udløser en tur på restaurant for hele klassen:
• En æggemad med avokado, rejer mayonnaise, tomat og karse på rugbrød
• En bagel med smøreost, spinat, kylling og bacon
• Hjemmelavet müslibar med dadler, mandler, usødet kakao, kanel, kardemomme, havregryn og sesamfrø.
• En knækbrøds-kat med smøreost, agurk, radiser og purløg.
Foruden 2.f fra Skovvejens Skole vandt 0.b fra Hobrovejens Skole i Randers, 1.a fra Brønshøj Skole samt 3.x fra Vestskolen – Vestermarken i Odder.
Ud over et restaurantbesøg efter eget valg vandt hver klasse ‘den gyldne madpakkepokal’ og T-shirts til alle eleverne.