Syv procent af danskerne, hvilket svarer til over næsten 5000 holbækkere, tager i disse måneder på skiferie. Reglerne for vinterdæk er dog anderledes i vores nabolande, og i Sverige og Norge kører man vinteren i møde med nye regler for vinterdæk.

Pressefoto

Når Vejdirektoratet i oktober og november er ude med efterårets første saltbiler på vejene, betyder det, at vintersæsonen officielt er skudt i gang. Det stiller krav til de godt 30.000 familier med bil i Næstved, især hvis tankerne allerede nu vandrer i retning af ferie mod lavere temperaturer end herhjemme. Syv procent af danskerne tager nemlig på ski i vintermånederne, hvilket svarer til næsten 5000 holbækkere.

Vælger man at tage bilen ud af landet, skal man dog være opmærksom på, at der fra i år gælder nye regler for vinterkørsel i vores nabolande Sverige og Norge, samt at der er vinterdækspligt i Sverige og Tyskland.

Vinterdækspligt
Mens de danske politikere fortsat diskuterer, hvorvidt vinterdæk skal være et lovkrav i Danmark, er det allerede vedtaget ved lov hos vores naboer i syd og øst. Derfor oplever danske dækforhandlere til stadighed flere kunder, som spørger til regler for vinterdæk, når turen går udenlands i de kolde måneder. Karsten Larsen fra Sortedæk.dk har travlt i disse måneder med ferieparate familier, som skal have vinterdæk på bilen inden de lange køreture.

– Mange er ude i god tid, men vi oplever også, at nogen først bliver klar over, at der er vinterdækspligt i Sverige og Tyskland, kort før de skal afsted. Det kan skabe lidt panik før lukketid, hvis man ikke er klar over reglerne for kørsel i vintervejr på den anden side af grænserne. Men hellere sent ude end at glemme det – det kan blive en både dyr og farlig fornøjelse, siger Karsten Larsen, som oplever stigende travlhed på værkstedet i Høng i disse måneder.

Nye regler skal gøre det nemmere
Foruden det faktum, at det i Sverige er lovpligtigt at køre på vinterdæk mærket med det såkaldte bjerg- og snefnugsymbol i perioden 1. december – 31. marts, så har der i mange år været vinterdækslister, som oplyste om, hvilke dæk der var godkendte som vinterdæk. Ved indgangen til 2019 blev disse lister delvist fjernet, så de fra denne sæson kun gælder lastbiler og ikke almindelige personbiler.

Man skal dog fortsat være opmærksom på, at man har de rigtige dæk påmonteret, inden turen går til potentielt koldere egne, da regler for såvel snekæder som pigdæk varierer fra land til land.

– De nyeste tal fra Dækbranchen viser, at der fortsat er omkring 10 procent af danske biler, der kører på sommerdæk om vinteren. Det kan godt være, man føler, at de milde vintre herhjemme ikke er slemme nok til, at man behøver at skifte til vinterdæk, men ved våde og kolde veje er der markant forskel på bremselængden. Det kan simpelthen ikke svare sig at tage chancen, udtaler Karsten Larsen.

Udover vinterdæk råder Karsten Larsen desuden de bilisterne til at have blandt andet et tæppe, en advarselstrekant og en skovl med i bilen, før de lange køreture går til potentielt sne- og isglatte egne.