Lykkelige folk. Fulde af tryghed og tillid. Og masser af hygge frem for alt. Det er sådan, danskere og de skandinaviske brødrefolk ofte omtales. Men den dansk-norske forfatter Aksel Sandemoses berømte jantelov fra ”En flygtning krydser sit spor” gør sig også stadig bemærket i den nordiske mentalitet. I hvert fald når vi skandinaver ses – og forstås – med spanske øjne.
Med udgangspunkt i janteloven har den anerkendte valencianske koreograf Marian Mascarell skabt danseforestillingen KØTER. En forestilling, som oprindeligt er skabt til Göteborg Operaen og har vakt international begejstring både hos publikum og anmeldere – blandt andet i forbindelse med prisuddelingen Barcelona Critics’ Award.
Som nytiltrådt kunstnerisk leder for Dansk Danseteater har Marian Mascarell genopsat KØTER i en ny, opdateret opsætning. Den spanske komponist og cellospiller Yamila Rios har komponeret ny, original musik. Nina Botkay har skabt nye kostumer, og sammen med Dansk Danseteaters dansere har Marian Mascarell også givet koreografien en opdatering.
Denne nye opsætning af KØTER kan opleves på Holbæk Teater torsdag den 10. april klokken 19.30, hvor Sjællands Teater byder velkommen til Dansk Danseteater.
Identitet med flokmentalitet
Med humor og kropslig æstetik sættes den skandinaviske identitet og de uskrevne, sociale spilleregler, den er præget af, under lup i danseforestillingen KØTER.
– Køter er for mig menneskets alter ego. Det er en gadehund; en hund uden nogen specifik race. Jeg bruger det som en metafor for at tale om outsideren, den fremmede, det underlige, det anderledes og de skøre midt i det normale, fortæller Marian Mascarell.
I KØTER skildrer de 11 dansere et fællesskab, der aldrig fejrer det enestående, men i stedet hylder middelmådigheden. En gruppe af smålige individer drevet af misundelse og frygt for det ukendte eller for den nytilkomne. Ingen gør sig bemærket. Alle bliver på deres plads. Undertrykkelse er kernen i fællesskabet.
– For mig har KØTER været døren til skandinavisk kultur. Gennem stykket forstod og følte jeg en dybere forbindelse til denne del af verden. Startpunktet for stykket var janteloven. Et socialt fænomen, forbundet med skandinavisk identitet, der stammer fra en fiktiv historie af Sandemose. Os sydeuropæere beundrer på mange måder livsstilen i de nordiske lande – selvom folk ikke ville bytte solen for systemet – og på en eller anden måde var det ekstremt fascinerende at støde på kanteloven, fordi det var som at finde ‚fejlen i det perfekte’, fortæller Marina Mascarell.
Kort om forestillingen KØTER
Torsdag den 10. april 2025 kl. 19.30
Varighed: 60 minutter, ingen pause
Spillested: Holbæk Teater, Vimmelskaftet 27, 4300 Holbæk
Billetter kan købes via: sjaellandsteater.dk
Iscenesættelse & koncept: Marina Mascarell
Koreografi: Marina Mascarell og Jessica Lyall, Lukas Hartvig-Møller, Merete Hersvik, Bradley Waller, Edward Pearce, Leticia Silva, Yi-Shao, Amancio Gonzalez samt Wolf Govaerts
Musik: Yamila Ríos
Kompagni: Dansk Danseteater
Dansere: Jessica Lyall, Lukas Hartvig-Møller, Yi-Shao Li, Amancio Gonzalez, Wolf Govaerts, Lola Potiron, Carlos Luis Blanco Ramos, Nicky Daniels, Finn Armstrong
Scenografi: Kristin Torp
Kostumer: Nina Botkay
Dramaturgi: Bodil Persson
Kostumedesign: Nina Botkay
Koreografisk assistent: Hilary Briggs og Patricia Pawlic
Koreografisk praktikant: Octavia
Lysdesign: Raphael Frisenvænge Solholm
Skrædder: Maria Ipsen
Produceret af: Dansk Danseteater
Læs mere på www.sjaellandsteater.dk




