Ny kampagne sætter fokus på forebyggelse af stress, angst og depression blandt medarbejdere i lokale virksomheder.
Holbæk Kommune lancerer i samarbejde med Holbæk Erhvervsforum en ny kampagne, der er målrettet virksomhedsledere og personaleansvarlige i små og mellemstore virksomheder.
Op mod 70% af alle borgeres sygemeldinger i Holbæk Kommune er relateret til mentale udfordringer som stress, angst og depression. Så det er et område, hvor der ifølge Karina Helmer, formand for Udvalget for Beskæftigelse, Uddannelse og Erhverv i Holbæk Kommune, er behov for en fokuseret indsats:
”Sammen skal vi arbejde på at skabe rammerne for et sundt arbejdsmiljø, så vi styrker den mentale trivsel og nedbringer sygefraværet på arbejdspladserne. For det har store omkostninger, både for den enkelte medarbejder og for virksomheden. Ved at forebygge mistrivsel kan vi sikre, at flere medarbejdere bliver på arbejdsmarkedet og undgår lange sygemeldinger. Samtidig får virksomhederne bedre mulighed for at fastholde deres medarbejdere,” fortæller Karina Helmer.
Værktøjer og viden til rådighed
Med ”Ha’ det godt” får virksomhederne adgang til sparring, praktiske værktøjer og viden om, hvordan den enkelte virksomhed kan støtte sine medarbejdere i deres trivsel. Kampagnen skal gøre det lettere for virksomhederne at skabe sunde arbejdsmiljøer, der forebygger sygemeldinger.
”Kampagnen taler direkte til ledere og personaleansvarlige, og det fælles ansvar, som vi alle sammen har for at hjælpe hinanden og sikre sunde arbejdspladser. Et højt sygefravær er ikke kun en belastning for virksomhedens økonomi. Det kan også gå ud over kvaliteten i kerneopgaven og medarbejdernes trivsel. For når bare én er fraværende, så må de andre arbejde endnu hårdere, og det er ikke sundt. Hverken for den enkelte eller kollegaerne. Derfor sætter kampagnen fokus på, hvordan virksomheden kan være med til at skabe en sund arbejdsplads til gavn for alle,” fortæller Jens Lerager, erhvervsdirektør i Holbæk Erhvervsforum.
Gennem information, rådgivning og konkrete møder mellem kommunens fastholdelseskonsulenter og virksomhederne er målet at gøre det lettere for den enkelte virksomhed at skabe et sundt arbejdsmiljø, der forebygger sygemeldinger. Kampagnen tilbyder også arrangementer med fagfolk, der deler indsigt i, hvordan de skaber et bedre psykisk arbejdsmiljø.
Link til kampagneside: https://holbaek.dk/service-og-selvbetjening/job-og-ledighed/sygemeldt/ha-det-godt-kampagne