Der stilles skarpt på magiske ferieoplevelser, når det dansk-tyske projekt React 1.2 inviterer lokale virksomheder til digitalt kickoff-møde torsdag den 22. april.

React 1.2 er titlen på et nyt dansk-tysk projekt, hvor lokale oplevelses- og turismevirksomheder går sammen om at styrke deres produkter og synlighed. Projektet gavner både virksomhederne og den fælles lokale turismeudvikling.

Torsdag d. 22. april kl. 9.30-11.00 lyder projektets startskud, når React 1.2 afholder kickoff-møde om magiske ferieoplevelser før, under og efter ferien. Arrangementet er for alle private og offentlige turismeaktører på strækningen mellem Region Sjælland og Region Syddanmark, der har interesse i at følge den lokale turisme- og erhvervsudvikling på nært hold.

En ledende rolle

Holbæk Kommune er Lead Partner på React 1.2 og har derfor det ledende ansvar for projektet, der løber frem til udgangen af 2022. Kommunen arbejder dermed aktivt for at give virksomheder mulighed for at udnytte etableringen af Istidsruten – den i alt 390 km lange cykelrute i Midt- og Vestsjælland. Og det er noget, der glæder formanden for Udvalget for Kultur og Fritid.
”Vi har sammen med vores nabokommuner og Nordea Fonden skabt en cykel-infrastruktur med Istidsruten. Med React 1.2 får virksomhederne på ruten nu mulighed for at få en saltvandsindsprøjtning i deres udvikling. Det ser jeg frem til, og jeg håber, at virksomhederne griber muligheden, så flere cykelturister vil få gode oplevelser i vores skønne omgivelser”, fortæller Ole Hansen, formand for Udvalget for Kultur og fritid.

Første skridt til udvikling gennem projektet er kickoff-mødet 22. april, og som baggrund hertil har React 1.2 haft Center for Regional og Turismeforskning til at lave en spørgeskemaundersøgelse blandt virksomhederne på projektets cykelruter. Undersøgelsen viste, at aktørerne er særligt interesserede i kunderejser og digital markedsføring.

På kickoff-mødet præsenteres derfor et tilbud om at deltage i et innovationsnetværk, hvor man gennem et workshopforløb arbejder med netop oplevelsesdesign, den digitale kunderejse, synliggørelse på sociale meder, værdiskabelse gennem samarbejde og bæredygtighed. Alt sammen med udgangspunkt i den enkelte virksomhed og områdets attraktioner, og med et hold af eksperter tilknyttet, der vil understøtte forløbet og bidrage med 1:1 sparring.

Deltagerne vil også møde nogle af Istidsrutens lokale aktører, der er med på mødet i form af interviews og videooptagelser. Derudover fortæller andre turismeaktører og entreprenører om mulighederne i nye trends, hvor særligt mikroturisme har stor medvind. Her vil være fagligt indspark med turismeforsker Jens Friis Jensen fra RUC, som introducerer deltagerne for oplevelsesøkonomiens potentialer. Han har været med til at udvikle React 1.2-forløbet og vil også være gennemgående underviser på projektets workshops.

Deltagelse i Kickoff er gratis, og tilmelding kan ske her: https://ehsj.nemtilmeld.dk/245/. Efter kickoff-mødet venter rekruttering, hvor destinationer, LAG’er, erhvervsorganisationer mm., der ligger inden for projektets regioner, skal med ombord.
Udover Holbæk Kommune er Landdistrikternes Fællesråd er og Erhvervshus Sjælland partnere i projektet. På tysk side er partnerne Ostsee – Schleswig-Holstein, Stadt Fehmarn og WFA, Kreis Plön.

Foto: ABW