Nye teknologier og digitale løsninger bringer uanede muligheder for at skabe nye kundeoplevelser, sikre en mere bæredygtig drift og en bedre konkurrenceevne – og for turismebranchen ligger der her et uudnyttet potentiale. Ikke mindst i lyset af corona-pandemien, som har accelereret behovet for digitale løsninger i turismen yderligere.

–Turismebranchen har historisk set ikke været de første til at integrere nye teknologier, men flere er i stigende grad begyndt at få øjnene op for, hvordan digitale løsninger kan bidrage positivt til forretningsudviklingen – ikke mindst i lyset af coronakrisen, der har skabt nye udfordringer i forhold til håndtering af gæsteantal, fysiske touch points og kommunikation til gæster såvel som medarbejdere, siger Rasmus Friis Sørensen, som er innovationschef hos Dansk Kyst- og Naturturisme, og fortsætter:

– Det er vores klare indtryk, at turismevirksomhederne generelt er klar over, at digitalisering og teknologiforståelse er afgørende for deres forretning, og at det vil blive endnu mere afgørende i fremtiden at være rigtigt gearet på den front. Men mange er fortsat usikre på, hvordan de skal respondere på de muligheder, som teknologien tilbyder.

App hjælper med oplæring

For at styrke digitaliseringsprocessen inden for turismebranchen har Dansk Kyst- og Naturturisme blandt andet faciliteret et testforløb med den digitale onboarding-platform Actimo, som Sommerland Sjælland har deltaget i. Forlystelsesparken har benyttet platformen forbindelse med oplæring af sommerlandets sæsonmedarbejdere i en tid, hvor det ikke kunne lade sig gøre at samles fysisk.

– Coronaperioden har i høj grad medført en større bevidsthed om fordelene ved at blive mere digitale, og vi er på mange områder blevet endnu bedre til at se fremad og tænke ud af boksen – blandt andet i forhold til oplæring af medarbejdere, som spiller en afgørende rolle i forhold til vores DNA og høje serviceydelse til gæsterne, fortæller Steen Christiansen, som er parkchef i Sommerland Sjælland.

Actimo er en app til kommunikation, ledelse og læring, som kan skræddersyes efter den enkelte virksomheds behov. Sommerland Sjælland anvender til dagligt platformen som et opslagsværk for alle medarbejdere og har den seneste sæson afholdt en række digitale oplæringsakademier gennem Actimo for cirka 250 sæsonmedarbejdere.

– Vi har især oplevet, at den digitale platform har styrket kommunikationen til vores medarbejdere og således også vores gæster. Dels fungerer platformen som sted, hvor vi nemt og hurtigt kan holde vores medarbejdere opdateret, og dels har den været afgørende for, at vi er nået i mål med oplæringen af de mange nye sæsonmedarbejdere, vi ansatte i foråret. Det har været uvurderligt i den seneste sæson, hvor corona har haft stor indvirkning på dagligdagen i parken, slutter Steen Christiansen.

Pressefoto
Del på sociale medier