Projektet ”Online kulturformidling – nye brugere og nye forretningsgange” har netop modtaget en flot bevilling fra Slots- og Kulturstyrelsen.

Med tidligere generøse bevillinger fra Beckett Fonden og Augustinus Fonden, er projektets nødvendige finansiering på 1.062.500 kr. på plads.

Projektet ejes af Museum Vestsjælland i partnerskab med Museum Lolland-Falster, Brorfelde Observatorium, Frederiksbergmuseerne og Oplevelsescenter Nyvang.

Flere museer har med stor succes opgraderet den online formidling under COVID-19. ”Vi skal kunne levere kultur til alle, på trods af nedlukninger eller andre forhindringer. Derfor sætter vi stor pris på, at fonde og Slots- og Kulturstyrelsen støtter den idérigdom og omstillingsparathed, der i disse tider er ekstra vigtige for kulturområdet”, siger Eskil Vagn Olsen, direktør for Museum Vestsjælland.

39% af alle danskere betegnes som ikke-brugere af kulturelle tilbud, men noget tyder på, at museernes online rækkevidde er større end den fysiske i form af besøg. “Vi har en målsætning om at være museum for alle. Derfor er det afgørende for os, at vi når de potentielle brugere, som gerne vil opleve deres lokale historie på en anden måde end i en fysisk udstilling på et museum”, siger direktør for Museum Lolland-Falster Ulla Schaltz.

Med det nye projekt vil partnerskabet skabe en bæredygtig forretningsmodel for online formidling målrettet ikke-brugere og underrepræsenterede brugere. Forretningsmodellen skal både præcisere målgruppen samt kvalificere en betalingsmodel.

Julie K. L. Bouchet, leder på Brorfelde Observatorie siger: ”På Observatoriet glæder vi os rigtig meget til komme i gang med projektet. Både fordi det bliver spændende at undersøge nye forretningsområder – men faktisk lige så meget til at samarbejde med de øvrige partnere. Det er spændende at vi både er geografisk og indholdsmæssigt forskellige – mon ikke vi kan lære en masse af hinanden?” Projektet ligger rigtig god i tråd med den retning Oplevelsescenter Nyvang bevæger sig i kommunikationsmæssigt, hvor vi blandt andet har stor fokus på udvikling af den digitale og online kommunikation. Vi glæder os til at komme i gang med projektet, og til det tværfaglige samarbejde og inspirerende networking, som tæller både nuværende og nye samarbejdspartnere”, siger direktør Frits Thorarinsson
Projektets målsætning er at skabe formidling af høj kvalitet og relevans, som samtidigt er uafhængig af åbningstider, fysisk afstand og andre begrænsninger som f.eks. fysiske handicaps. ”Projektet ligger forlængelse af Frederiksbergmuseernes arbejde med at nå ud til dem som sjældent eller aldrig kommer inden for dørene på vores museer. Vi ser meget frem til i fællesskab at udvikle digitale tilbud som kan ramme en bredere målgruppe”, siger direktør for Frederiksbergmuseerne Astrid la Cour.

Læs mere her

Foto: ABW
Del på sociale medier