Den Digitale Hotline har lanceret sin nyeste kanal, chatbotten MUNI, der skal hjælpe borgere på tværs af Danmark. Har du spørgsmål om kørekort, flytning, pas og lægeskift kan chatbotten nu give dig hurtigt svar, oplyser Holbæk Kommune i en pressemeddelelse.

Den Digitale Hotline, eller i daglig tale DDH, er et samarbejde mellem 43 kommuner om et fælles virtuelt callcenter, der nu udvides med en chatbotfunktion. Via digitalt samarbejde hjælper medarbejderne i Den Digitale Hotline borgere telefonisk 60 timer om ugen og på tværs af kommunegrænser med navigering i digitale selvbetjeningsløsninger og med generelle spørgsmål.

Chatbotten MUNI vil nu sikre endnu større tilgængelighed til det offentlige gennem DDH-samarbejdet. MUNI vil være synlig på 36 kommuners hjemmesider, deriblandt Holbæks, og kan således hjælpe med spørgsmål, uanset hvor i landet man bor. Skulle chatbotten komme til kort, vil borgeren blive tilbudt at tale direkte med en DDH-medarbejder over telefonen.

Et offentligt pionerprojekt
Holbækborgere kan lige nu finde MUNI på www.holbaek.dk på de sider der omhandler pas, kørekort, lægeskift og flytning.

Projektleder i Borgerservice Holbæk Marianne Frost fortæller:

”Lige nu kan MUNI svare på vigtige centrale emner, som pas, kørekort, flytning og lægeskift. Men på sigt kommer MUNI også til at kunne svare på lokale Holbæk-forhold. Det glæder vi os meget til, så Holbækborgere kan få svar på meget mere – og på tidspunkter der passer ind i borgernes hverdag.”

Lene Hartig Danielsen, Chef for Borgerservice i Aarhus Kommune og formand for DDH-styregruppen, glæder sig over resultatet af det kommunale samarbejde i Den Digitale Hotline:

”Vi har i forvejen stor tilgængelighed i DDH via telefonen, men nu glæder vi os til at tilbyde borgere på tværs af Danmark endnu bedre hjælp til hverdagskontakten med det offentlige. Det skal være hurtigt og nemt at få svar, hvilket er præcist det MUNI kan,” siger hun.

Fakta
• Den Digitale Hotline er et samarbejde mellem 43 kommuner i hele landet.
• Chatbotten MUNI, der er leveret af IBM Watson, et pionerprojekt og det største offentlige samarbejdsprojekt inden for chatbot i Danmark.
• Den Digitale Hotline betjener en samlet befolkning på 2,36 mio. borgere og forventer i 2020 ca. en halv mio. opkald.
• Den Digitale Hotline er både i 2019 og 2020 nomineret til Digitaliseringsprisen som offentlig institution, der har vist en ny vej inden for it-udnyttelse i det offentlige. Digitaliseringsprisen er et initiativ fra Digitaliseringsstyrelsen, Danske Regioner, Djøf, Rambøll, KMD og Charlie Tango.

Foto; ABW