…det er bare at finde dem. Hele sommeren er butikkerne hos loppesupermarkedskæden Kirppu fyldt med genbrugsguld til den bæredygtige forbruger, der dedikerer sommerferien til at udforske det danske land.

Det danske sommerland får ekstra travlt i år, hvor mange danskere for at undgå coronasmitten holder ferie herhjemme i stedet for at rejse udenlands. Og er der et sted, hvor man er klar til feriegæster, så er det hos loppesupermarkedet Kirppu, der har butikker i 17 byer rundt om i landet. Også i Holbæk kan du gå på jagt. 

Ifølge administrerende direktør i Kirppu, Morten Bøjland, bugner butikkerne med genbrugsguld, der kan forsøde ferien i sommerhuset eller på campingpladsen.

– Vi har masser af ting, som man kan bruge til at underholde sig med på en god sommerferie. Alt mellem himmel og jord. Spil og legetøj, men vi har også mange ting til hjemmet, hvis man for eksempel får lyst til at friske indretningen af sommerhuset op på den bæredygtige måde. På den måde kan man jo undgå at generere en masse plastik fra Kina, fastslår Morten Bøjland.

Kirppus butikker bugner ekstra meget for tiden, fordi corona-miseren har givet folk tid til at tage stilling til alle de ting, der i årevis har gemt sig i skabe, på lofter og i kældre.

– Der er ingen tvivl om, at folk har brugt coronalukningen til at få ryddet ud. Vi kan se det på vores butikker, der er fyldt helt op med varer. Vores kunder er også kommet godt tilbage efter corona, og vi kan mærke, at de har savnet at komme i vores butikker. Så vi har både flere varer og flere kunder på nuværende tidspunkt, siger Morten Bøjland.

Mange butikker med vidt forskellige udvalg
Da Kirppu-butikkerne er baseret på private standlejeres varer, er det naturligvis ikke det samme udvalg af varer, der er i butikkerne. Når man træder ind i en Kirppu butik, er det derfor en forskellig oplevelse alt efter hvilken del af landet, man befinder sig i.

– Butikkerne har deres eget lokale islæt. I Næstved har vi mere Holmegaard glas, fordi det bliver produceret lige i nærheden, mens der er mere LEGO i Herning. Vores butikker afspejler på den måde lokalsamfundet, og derfor er det ikke den samme oplevelse i alle vores butikker, påpeger Morten Bøjland.

Samtidig kommer der kontinuerligt nye standlejere, der bringer nye varer til forretningen, så der er altid nye varer at snuse i, når man kigger ind i en af Kirppu-butikkerne.

Syv besøg giver gratis standleje i en uge
Når man alligevel er ude og udforske de egne af landet, man endnu ikke er så bekendt med, kunne man jo samtidig se, om Kirppu-butikken i den del af landet havde noget interessant.

Derfor har Kirppu netop introduceret Kirppu Pas – en ordning, der giver kunderne en uge gratis standleje, når de har besøgt syv forskellige butikker.
– Vi har for en uges tid siden introduceret Kirppu Pas, som giver kunden en uges gratis standleje i en valgfri butik, når de har besøgt syv af vores butikker, og vi har allerede fået rigtig god respons på det. Hver butik giver et stempel, så det er jo oplagt, når man er på ferie at svinge forbi den nærmeste Kirppu, så man kommer den uges gratis standleje nærmere, slutter Morten Bøjland.

Om Kirppu
• Kirppu betyder loppe på finsk og blev efter inspiration fra Finland etableret i Danmark i 2014, hvor det første ”loppesupermarked” åbnede i Hillerød.
• I dag har kæden genbrugsbutikker i Hillerød, Frederikssund, Herlev, Herning, Holstebro, Kalundborg, Kolding, Næstved, Ringsted, Slagelse, Roskilde, Dalum ved Odense, Nykøbing Falster, Sønderborg, Holbæk, Aalborg og Hjørring.
• Butikkerne er typisk mellem 900-1200 m2, hvor der er personale, som sælger genbrugsvarerne. Det har godt 35.000 standlejere benyttet sig af siden åbningen af den første butik for godt fem år siden.
• Ved hjælp af stregkoder registreres salget, og sælgeren får automatisk udbetalt sit overskud af Kirppu. Kunden kan følge sit salg via app’en Mit Kirppu – Katjiing eller på Kirppu.dk
• Kirppu beskæftiger omkring 200 medarbejdere og omsætter over tre millioner loppefund hvert år. Kirppu omsætter for over 180 millioner kroner om året i Danmark.

Pressefoto
Del på sociale medier