5. klasse fra Bramsnæsvigskolen får sved på panden, når de sammen med Hans Kongelige Højhed Kronprinsen skyder Naturens Dag i gang i det betagende landskab i Ejby Ådal ved Roskilde. Den nyslåede miljøminister, Lea Wermelin, er også med til åbningen.

Stejle bakker, dybe dale, den bugtende strand og udsigt til Roskilde Fjord. Ejby Ådal er en naturscene ud over det sædvanlige og udgør i år rammen for åbningen af Naturens Dag den 2. september 2019.

Her skal 5. klasse fra Bramsnæsvigskolen sammen med Kronprinsen og miljøministeren blandt andet bestige en skrænt og krydse en bæk. Alt sammen med et unikt kig til fjorden.

Pressefoto: Danmarks Naturfredningsforening

Giv naturen videre
H.K.H. Kronprinsen har én gang tidligere åbnet Naturens Dag. Det var i 2013, hvor Hans Kongelige Højhed blandt andet fortalte om ansvaret og glæden ved give naturen videre til sine børn.

– Børn ved jo ikke, at naturen ligger der, medmindre de voksne tager dem væk fra tegnefilm og spil og viser dem, hvad naturen kan bruges til. Og jeg får selv fornøjelsen af at genopdage det hele på ny, fordi jeg pludselig oplever det hele igen gennem mine børns øjne, sagde Kronprinsen dengang.

Naturens Dag er Danmarks Naturfredningsforening og Friluftsrådets årlige mærkedag for naturoplevelser. Og på trods af navnet, så varer Naturens Dag faktisk en hel uge. I løbet af ugen efter åbningen vil knap 200.000 børn fra skoler og institutioner komme ud i naturen, mens Naturens Dag kulminerer søndag d. 8. september, hvor der forventes i omegnen af 300 offentlige arrangementer med 50.000 deltagere i hele landet.

Børn får alt for lidt natur
Naturen er verdens bedste legeplads. Børn bliver sunde, glade og kloge af at være i naturen. Alligevel får børn i dag alt for lidt natur.

Kun 29 procent af børnene kommer ud i naturen hver dag i løbet af sommerhalvåret. Da deres forældre var børn, var 36 procent ude hver dag, mens 55 procent af bedsteforældrene kom ud dagligt. Det viser en undersøgelse foretaget af KANTAR Gallup for Danmarks Naturfredningsforening.

Del på sociale medier