Over halvdelen af danske kvinder har solgt en brugt vare inden for det seneste år. Det er en stigning på 16 procentpoint siden 2017. Hos mændene vokser salgslysten også, men kun knap 40 procent har solgt en brugt vare, oplyser DBA i en pressemeddelelse om genbrugsindeks.

DBA’s nye Genbrugsindeks går tæt på danske mænds og kvinders forhold til genbrug og afslører, at mens kvinder er mere bevidste om at sælge brugt, så omsætter mændene for dobbelt så meget.

Foto: DBA

Flere og flere danske mænd og kvinder sælger deres ejendele videre, når de ikke kan bruge dem længere. Men et dyk ned i DBA’s seneste Genbrugsindeks afslører, at der er markante forskelle på, hvordan mænd og kvinder forholder sig til at sælge brugt.

“42 procent af kvinderne mener, at de gør noget godt for miljøet ved at sælge brugt. Kun 24 procent af mændene deler denne opfattelse. Det indikerer, at mænd har en pragmatisk tilgang til at handle brugt, mens kvinderne er mere bevidste om, at genbrug bidrager positivt i forhold til aktuelle udfordringer som overforbrug, bæredygtighed og miljø,” siger Tue Sø, marketingchef i DBA.

Kvinder sætter flere brugte ting til salg
Selvom kvinderne er flittigst til at sælge brugt, tjener de kun halvt så meget som mændene i følge Genbrugsindekset. For mens kvinderne vurderer, at de solgte for 4.842 kr. sidste år, vurderer mændene, at de solgte for hele 9.358 kr.

“Kvinder er rigtig gode til at sætte alt fra brugte sko til børnetøj samt møbler og boligtilbehør til salg. For eksempel er der dobbelt så mange kvinder, som har solgt sko, sammenlignet med mændene. Og det er også oftere kvinderne end mændene, der sælger ud af børnenes tøj og legesager. Til gengæld er det tit mændene, der sælger dyre ting som fx mobiltelefoner, biler og elektronik. Og det er formentlig forklaringen på den store forskel i indtjeningen,” forklarer Tue Sø.

Danskerne bliver mere bevidste om at købe brugt
Mens antallet af salgsannoncer på brugte varer stiger i Danmark, viser årets Genbrugsindeks også, at danskerne bliver mere og mere bevidste om at købe brugt. Men igen er det kvinderne, der er mest bevidste om at kigge efter brugte varer frem for at købe nyt hele tiden.

“Vi ser, at en væsentligt større andel af kvinderne forholder sig til deres motivation for at handle brugt sammenlignet med mænd. Faktisk svarer hele 46 procent af de danske kvinder, at de er blevet mere bevidste om at købe brugt i løbet af de seneste fem år. Hos mændene er andelen kun 29 procent,” siger Tue Sø.

Selvom muligheden for at spare penge driver hovedparten af både mænd og kvinder til at købe brugt, er 40 pct. af kvinderne også drevet af tanken om at gøre noget godt for miljøet, mens det kun er en vigtig årsag for 23 pct. af mændene.

Del på sociale medier