Åbning af Holbæk Museums nye børneloft i efterårsferien (uge 42).

Kan man bygge et skib på første sal?
Ja, det kan man på Holbæk Museum –en del af Museum Vestsjælland.
Til efterårsferien åbner museets nye børneloft, hvor børn og barnlige sjæle kan både losse og laste et stort skib med hjælp af kran. Museet vil gerne fortælle børnene om de mange arbejdspladser havnen i Holbæk rummede i tiden omkring 1940´erne, så her kan de også bakse med sække med kul og korn, som køres på gammeldags sækkevogne. Der er naturligvis mulighed for at prøve hængekøjen i kahytten og at styre skibet ud mod fjerne horisonter.

Skipper

Ung fokusgruppe
Miljøet henvender sig til de ældste i børnehaven og de mindste i indskolingen.
Børn i målgruppen har været involveret i udviklingen af miljøet og det har været meget vigtigt for museet, at børnene har været med til at bestemme og give tips til, hvad der kunne være sjovt at lege med på skibet. En 0. klasse fra Holbæk Private Realskole har dermed været museets yngste fokusgruppe og det er museet blevet meget inspireret af.
”De har givet os gode idéer og deres input har justeret på nogle af de funktioner, vi ellers havde planlagt, så de blev endnu bedre for målgruppen” siger Anneli Kunosson, formidler på museet.

 

Efterårsferien
I efterårsferien bliver det maritime tema for alvor udfoldet på museet, hvor legeloftet åbner og hvor de besøgende også kan lære mere om skibsportrætter. Man kan male sit eget skibsportræt og finde maritime spor i udstillingerne på museet. I krambodens kolonialhandel kan man handle og få historier fra den store verden.

Fakta om Holbæk Havn
Uden havnen ingen Holbæk.
Havnens betydning for by og opland var central og nøglen til velstanden på egnen. Oplandets mulighed for at afsætte varer til de store købmandsgårde i Holbæk sikrede et velfungerende system, hvor købmændenes brug af havnen gav hurtige afsætningsmuligheder. Købmændene var de suverænt største skatteydere i købstaden og deres handel har ikke kunnet lade sig gøre uden en havn. Havnens gradvise udbygninger blev derfor også ofte realiseret efter pres fra byens købmænd.
Nye skibsbroer i 1845-1847, opmudring og skibsværft fra 1855 fik sat ekstra skub i havnen, der hurtigt overhalede den let tilgængelige Kalundborg havn. Passagerer til København måtte også tage turen fra havnen og det skete ofte via Roskilde, hvorfra man kunne komme videre med vogn og fra 1847 med tog.