Foto: Dinitrol

Sommeren er over os, og det er for de fleste lig med sol, ferie og mere tid til afslapning. Men faktisk kan det være en klog idé at udnytte de lange sommerdage til at give sin bil en kærlig hånd og få vasket saltrester og fugtholdigt skidt af bilens samlinger – og ikke mindst rustbeskytte den. Det er også nu, man undgår lange ventetider på centrene.

Når metal ruster, bliver det langsomt ædt op og ødelagt. Det gælder også for den store mængde metal, som biler består af. Og de fleste bilejere ved godt, at man bør rustbeskytte med jævne mellemrum.

Ligesom at bruge solcreme
Hvert år bliver danskerne mindet om det klassiske sommerråd at bruge solcreme for at beskytte huden. Men faktisk gælder samme princip for rustbeskyttelse – det handler nemlig om at forebygge, før det er for sent.

”En ny bil bør rustbehandles så hurtigt som muligt, uanset årstiden, og biler, som tidligere er blevet rustbehandlet bør efterbehandles for at bibeholde den rustbeskyttende effekt. Men miljøet og dermed årstiden spiller faktisk rolle for at give rustbeskyttelsen optimale muligheder for at komme effektivt ind imellem pladeoverlæg, ved svejsninger og de mange samlinger, som bilen er bygget op omkring,” siger Jan Helbo fra Teknologisk Institut og uddyber:

”Om sommeren er klimaet ideelt til at pleje bilen, fordi luften både er mere tør og varm end resten af året, og den hæfter sig mere effektivt til metaloverflader og sætter sig som et rustforebyggende lag, inden bilens undervogn og hjulkasserne udsættes for regn, salt, skidt og køligere temperaturer, som det fx er tilfældet sidst på efteråret og det tidlige forår.”

Vestsjællændere er særligt udsatte
Danmark ligger midt i det såkaldte ærtebælte, hvor klimaet er optimalt til at dyrke grønne ærter på grund af den høje luftfugtighed. Men det betyder også, at det er det ideelle miljø for rust, og det gør de danske biler ekstra udsatte for rustangreb – noget bilerne dog sjældent er rustede til fra fabrikssiden af, da de produceres til hele verden uden forbehold for lokale miljøforskelle. Og faktisk er problematikken endnu større langs kysten på Vestsjælland end mange andre steder i
landet ifølge Mads Bybjerg, ejer af det lokale Dinitrol-center i Slagelse, som åbnede i maj måned:

”Alle biler har behov for rustbeskyttelse, men vi vestsjællændere er særligt udsatte, fordi vi bor langs kysten. Salten fra havet blander sig nemlig med luften, og dermed har vores biler større risiko for at opleve rustangreb end mange andre steder i landet.”

Den høje luftfugtighed er især farlig for bilers undervogne i hulrummet mellem plastplade og metal, hvor det fugtige og ofte saltholdige snavs ofte sætter sig og skaber kondens. Ifølge teknisk chef i Dinitrol, Mogens Vestergaard Hansen, er timingen derfor afgørende:

”Rustangreb nedbryder bilens karrosseri og nedsætter levetiden på mekaniske dele som fx bremserør. En bil uden rust er derfor en mere sikker og værdifuld bil. Men når først rusten har taget fat, er den strengt taget umulig at slippe af med og en meget dyr fornøjelse. Derfor bør man være på forkant og ruste bilen mod rust, før det er for sent.”

Faktaboks: 5 tips til at give bilen bedre levevilkår
1. Rustbeskyt din bil så hurtigt som muligt – gerne før første køretur.
2. Parkér din bil i en garage, der er opvarmet til cirka 20 grader eller i en carport med god
luftcirkulation.
3. Fravælg som udgangspunkt undervognsvask i en vaskehal, hvis din bil er rustbeskyttet.
4. Overdreven brug af undervognsvask (cirka hver 14. dag til én gang om måneden) kan
medføre unødvendigt slid på rustbeskyttelsen.
5. Sørg for at få efterbehandlet din rustbeskyttelse hvert 2.-3. år.