Foto: Holbæk Kommune

200 unge mennesker fyldte tirsdag kulturbiografen til årets filmgalla. For ottende gang deltog 8. klasserne fra Holbæk kommune i konkurrencen om at lave den bedste kortfilm.

Filmgalla 2017 var afslutningen på mange spændende undervisningsforløb, der har været gennemført i løbet af skoleåret 16/17. I alt fem skoler har deltaget, og eleverne har produceret hele 58 film. Heraf var fem film blevet nomineret til at være med ved gallaen.

”Hævn” vandt
Hver klasse, der har været med på projektet, fik lov til at stemme på den film, de syntes skulle løbe med årets ”Oscar”. Spændingen om årets film blev udløst, og prisen gik til Kildedamsskolen, afdeling Vipperød med filmen “HÆVN”. De kan nu se frem til en tur i biografen og til at dele de 1000 kroner i præmiepenge med resten af klassen.

Efter en pause med en lille forfriskning fortsatte festen og blev afrundet med biograffilmen ”Alt eller intet” som fælles oplevelse for alle elever.

Flotte præstationer
Koordinator på projektet, Anne Herskind fra Fagcenteret for Læring og Trivsel ved Holbæk kommune, var med til premieren og er meget begejstring for elevernes præstationer:

”Eleverne har processen igennem arbejdet med alt fra ide til storyboard, optagelse, lyd, skuespil, rekvisitter og meget andet. De har arbejdet sammen i hold under kyndig vejledning af deres lærere og den professionelle fotograf Joe Kniesek, forklarer hun.

”Jeg bed mærke i, at der var stærke tematikker ved gallaen. Eleverne tog emner som at udfordre grænser, ensomhed, venskaber, fællesskab og hævn og, og det viser for mig, at de er gået rigtig seriøst til opgaven”, siger Anne Herskind.

Films virkemidler
Joe Kniesek, der er underviser og vejleder på filmprojektet, peger på nogle af de gevinster, der følger med filmprojektet:

”Filmgallaens formål har siden start været at skabe opmærksomhed omkring den gode fortælling, films virkemidler, og at film laves i fællesskab. Det har vi arbejdet med sammen med eleverne, og de har udvist et stort engagement og tilegnet sig mange nye færdigheder.”, fortæller han

”Lærerne har fortalt, at de har bemærket en positiv afsmitning på undervisningen og på elevernes sociale adfærd og arbejdsmetoder. Samtidig har mange elever haft mulighed for at vise et andet billede af sig selv og for at træde ud af nogle af de roller, de normalt påtager sig”, forklarer Joe Kniesek

Filmprojektet er et samarbejde mellem Holbæk Bibliotek, Fagcentret for Læring og Trivsel, Medieselskabet Nordvestsjælland, Joe Kniesek og Sidesporet, der driver Kulturbiografen.